De WEpod, een zelfrijdend voertuig, is een wereldprimeur voor Gelderland. De eerste WEpod die in november rijdt tussen Ede en Wageningen, is eind juni in Nederland aangekomen.

Er rijden al zelfrijdende voertuigen zoals de Rotterdam Rivium shuttlebus en de Heathrow-shuttles in Londen, maar daar rijden ze op een aparte afgesloten rijbaan. In Gelderland gaan de WEpods tussen het andere verkeer rijden, schrijft SmartDriving.nl.

De zespersoonsvoertuigen besturen ‘zichzelf’ met gps, 3D-beeld en een radarsysteem. Deze technieken moeten ervoor zorgen dat de WEpods hun omgeving kunnen waarnemen en altijd voor alle andere weggebruikers stoppen. Het omhulsel van de zelfsturende auto is gemaakt in de fabriek van Ligier in Frankrijk, bekend van brommobielen en Formule 1-auto’s.

De naam WEpod is niet zomaar gekozen. Het eerste deel van de naam staat voor de beginletters van Wageningen en Ede, terwijl de Engelse betekenis duidt op ‘wij’ omdat het voertuig voor iedereen bestemd is, ook al kan de bevolking er nog niet direct gebruik van maken. Pod staat voor klein automatisch voertuig.

Testroute

De WEpods gaan rijden tussen station Ede-Wageningen en Wageningen University and Research center (WUR) en op de WUR-campus. In november 2015 start de testfase op het traject en van mei tot en met juli 2016 worden gasten vervoerd naar de WUR.

Om het overige verkeer niet te veel te hinderen, kiest de WEpod zoveel mogelijk een rustige route uit, want hard gaat het voertuig niet. De WEpod gaat maximaal 25 kilometer per uur en rijdt niet in de spits, in het donker of bij slecht weer.

Toestemming ontbreekt nog

De provincie Gelderland is initiatiefnemer van het WEpods-project, omdat zelfrijdende voertuigen een aantrekkelijke toekomst zijn voor mobiliteit. De verwachting is dat ze veiliger zijn dan gewone auto’s. Ook mensen zonder rijbewijs  kunnen WEpods gebruiken en doordat ze gedeeld worden door meer passagiers, zijn er minder auto’s nodig.

Toestemming om de WEpod op de openbare weg toe te laten, is er echter nog niet, volgens De Gelderlander. De Nederlandse wet- en regelgeving gaat ervan uit dat er altijd een verantwoordelijk bestuurder aanwezig is. In de WEpod valt niks te besturen. Het projectteam onder leiding van TU Delft overweegt desnoods een joystick te installeren als toestemming uitblijft.

Een testdag in oktober met ambtenaren van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en Veiligheid en Justitie moet uitsluitsel geven over toelating op de openbare weg.

Lees ook op SmartDriving.nl

Tesla gehackt, maar kwetsbaarheid is snel verholpen

Vliegende auto Terrafugia bereikt elektrisch 500 mijl

Auto-industrie krijgt concurrentie van Google

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl