Enzo Knol is een heel normale 21-jarige jongen uit Assen. Zijn leven is niet bijster boeiend, maar hij zet het wel consequent op YouTube. En daar verdient hij tonnen mee.
Ieder dag plaatst Knol om 16.00 uur een video over zijn belevenissen. En om 19.00 uur ook nog een video over de game Minecraft. En daar verdient hij tonnen mee, schrijft Quote.
Het blad komt op een bedrag van zo’n 300.000 euro aan advertentie-inkomsten en 50.000 euro uit het promoten van producten in zijn filmpjes. Ook verdient Knol nog aan zijn eigen kledinglijn.
In juni 2013 plaatste de Assenaar voor het eerst een video op zijn kanaal. Tot nu toe zijn de filmpjes die hij dagelijks maakt 214 miljoen keer bekeken en heeft hij meer dan een half miljoen abonnees.
Het filmpje waar Enzo mee doorbrak:
Knol is een merk geworden. In oktober liep een spontane fanmeeting in Utrecht danig uit de hand: tussen de drie- en vierhonderd jongeren kwamen op Knol af. Hij moest uiteindelijk de politie vragen om hem onder begeleiding af te voeren.
De populariteit van Knol gaat niet voorbij aan de tv- en filmindustrie. Vorig jaar mocht hij aanschuiven bij Humberto Tan om te vertellen over zijn eigen reallifesoap. En woensdag werd bekend dat hij de stem zal inspreken van de muis Redline in de animatiefilm De Notenkraak.
Cost per mille
Wat levert dat nu op, internetfenomeen zijn? YouTube betaalt populaire uploaders een percentage van de advertentie-inkomsten die een kanaal genereert. YouTube maakt niet bekend hoeveel, maar Quote wist toch wat bedragen te achterhalen. De gage wordt berekend aan de hand van de CPM (Cost Per Mille): de inkomsten per duizend weergaven van een advertentie.
Knol zal waarschijnlijk rond de 3 euro aan CPM ontvangen; bekende Amerikaanse uploaders kunnen ruim het dubbele vangen. Van die 3 euro gaat 45 procent naar YouTube. Als Knol via het bedrijf Divimove tegen betaling artikelen aanprijst bij zijn volgers, krijgt dat bedrijf ook nog eens 15 procent. Divimove, gevestigd in Berlijn, helpt Youtubers reclame te verkopen rond hun kanaal.
Uitgaande van die CPM verdiende Knol over het afgelopen jaar 643.000 euro bruto met zijn filmpjes. Daarvan ging 289.000 euro naar Google en 53.000 naar Divimove.
Knol lanceerde ook zijn eigen kledinglijn 'Knolpower', die naar verluidt loopt als een tierelier. Een Knol-hoodie kost 31,95 euro. Tel uit je winst.