De trajectcontroles op de A2 op punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen leverden vorig jaar 48 miljoen euro aan boetes op vanwege snelheidsovertredingen. Dat is bijna een derde (31 procent) van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen.
Daarmee is het traject Utrecht-Amsterdam drie jaar na invoering van de nieuwe controles nog de melkkoe van de overheid, concludeert de Volkskrant op basis van opgevraagde cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Tussen Maarssen en Vinkeveen is het na zeven uur ’s avonds toegestaan om 130 kilometer per uur te rijden in plaats van 100. Na een stuk van 7 kilometer is het vanaf de afslag Vinkeveen tot de ring Amsterdam weer maximaal 100 in beide richtingen.
Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim een half miljoen automobilisten op de bon geslingerd, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut. In totaal kregen op het traject Utrecht-Amsterdam bijna een miljoen automobilisten in 2014 een boete voor te hard rijden.
Cryptische wegindeling
Mensen lijken na drie jaar niet beter op te letten. De ANWB zegt tegen de krant dat er veel klachten binnenkomen over het stuk weg omdat de maximumsnelheden variëren en de weg door zijn breedte uitnodigt tot hard rijden.
Volgens voormalig verkeersofficier van justitie Koos Spee heeft de overheid er "een zooitje van gemaakt'' op de A2. "Er zijn ook automobilisten die op de hele A2 's nachts 100 blijven rijden omdat ze een boete vrezen.'' Veilig Verkeer Nederland spreekt van een "cryptische'' wegindeling.
Het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat vinden de situatie echter helder genoeg, laten ze de krant weten. Zo staan op elke kilometer van de A2 hectometerbordjes met een snelheidsaanduiding en heeft Rijkswaterstaat meerdere waarschuwingsborden voor de trajectcontrole geplaatst, waaronder een groot bord met 'Dag en nacht 100'.
Half miljard aan boetes
Uit de CJIB-cijfers komt verder naar voren dat jaarlijks ongeveer een half miljard euro wordt geïnd met boetes voor te hard rijden. Verreweg de meeste daarvan worden uitgeschreven in de bebouwde kom (2,8 miljoen), gevolgd door de snelweg (2,6 miljoen). Op regionale wegen buiten de bebouwde kom werden vorig jaar 1,4 miljoen boetes uitgedeeld.
Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat twee derde van de dodelijke verkeersongelukken buiten de bebouwde kom gebeurt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl