De Nederlandse miljonair Michiel Mol is bezig een nieuw drankje op de markt te brengen: Caramol.
In Quote 500-kringen is Michiel Mol een bekende verschijning. Zo was hij als ondernemer onder meer betrokken bij het opzetten van marketingbureau Lost Boys, game-ontwikkelaar Guerrilla Games en ruimtevaartbedrijf Xcor.
Tegenwoordig houdt hij zich onder meer bezig met investeren (MMVentures) en Formule 1 (het team Force India).
Dat ondernemen heeft Mol niet van een vreemde. De vader van Mol junior – Jan Mol – staat in de Quote 500 met een vermogen van meer dan 400 miljoen euro. Dat vergaarde senior grotendeels met softwarebedrijf Volmac.
Binnenkort komt er waarschijnlijk nog een onderneming bij voor Michiel Mol. Ergens in de schaduw van een Denneboom aan de Côte d’Azur bedacht hij het idee voor een nieuw drankje toen hij een zeer exclusieve wodka-caramel kreeg voorgeschoteld.
Tegenover Quotenet legde hij vorige week uit:
"Vorige zomer was ik daar met een vriend die regelde dat we dat na de lunch, bij de koffie, mochten proberen. Want ze zetten het verder niet op de kaart ofzo. Nou ben ik op zich niet zo’n zoetekauw, maar deze mix van wodka en karamel vond ik toch wel heel erg lekker. En het grappige was dat ik allemaal mensen sprak die speciaal daarvoor naar 55 gingen. Dus toen ik in het najaar thuis een borrel gaf, dacht ik: ik ga dat ook eens schenken. Maar het was nergens te krijgen. Toen besloot ik het zelf maar te gaan maken."
Mol startte een crowdfundingsactie om het project te financieren. Deze begon bij vrienden en familie. Tot Mols verbazing werd bij deze ronde echter al het beoogde bedrag van 350.000 euro opgehaald. En dat ging sneller dan verwacht. De tweede crowdfundingsronde is vanaf vandaag - maandag 22 mei - openbaar.
Mensen kunnen inleggen via het platform Symbid.
"Caramol zal meer financiering op gaan halen dan het initiële doelbedrag van €350.000," aldus Mol in het persbericht. "Het extra budget dat hiermee beschikbaar komt gaan we volledig investeren in een nog snellere internationale uitrol van het merk. Dit succes betekent niet alleen meer budget, maar meer investeerders betekent natuurlijk ook meer apostelen voor ons merk… en dat was precies de reden dat we bewust voor crowdfunding hadden gekozen."
Inmiddels staat de teller alweer op 410.000 euro.