Twee in het oog springende beursfondsen kwamen woensdag met de jaarcijfers. Supermarktreus Ahold Delhaize en Takeway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl.
Een korte blik op de cijfers:
Ahold Delhaize: belastingmeevallers stutten kwartaalwinst
Ahold Delhaize heeft zijn winst in het vierde kwartaal ruimschoots verdrievoudigd. Het Nederlands-Belgische supermarktconcern profiteerde van een gunstiger belastingklimaat in de Verenigde Staten, waar het bedrijf het gros van zijn omzet vandaan haalt.
Het nettoresultaat kwam uit op 744 miljoen euro tegenover 178 miljoen euro een jaar eerder. Toen kreeg het bedrijf eenmalige financieringskosten te verwerken van bijna een half miljard. Naast de belastingmeevaller in de VS droegen ook belastinghervormingen in België bij aan het resultaat.
Het concern meldde vorige maand al omzetcijfers over het afgelopen kwartaal. De totale opbrengsten zakten met 3,6 procent tot 15,8 miljard euro. In Nederland werd met name rond de feestdagen wél goed geboerd met verkopen van 3,7 miljard euro, bijna 6 procent meer dan een jaar eerder.
Ahold Delhaize deed geen mededelingen over de opvolging van topman Dick Boer. De Belgische krant De Standaard meldde onlangs dat voormalig Delhaize-topman en huidig vicetopman Frans Muller de toppositie zou overnemen. Boer zou dan voorzitter worden van de raad van commissarissen.
Het bedrijf stelde een dividend voor van 0,63 euro per aandeel. Dat is 10,5 procent meer dan een jaar eerder. Ahold Delhaize herhaalde zijn doelstellingen voor dit jaar.
Takeaway.com: Duitse marketing zorg voor rode cijfers
Takeaway.com heeft afgelopen jaar fors meer bestellingen verwerkt, die ook zorgden voor een hogere omzet. Maar hoge marketinguitgaven, met name vanwege de felle concurrentie in Duitsland, zorgen voor dieprode cijfers.
Topman Jitse Groen van het bedrijf achter de etenbestelsite thuisbezorgd.nl sprak van een jaar waarin een "enorme groei" is gerealiseerd. Maar ook een jaar waarin het bedrijf stevig investeerde in marketing en productontwikkeling.
Takeaway zag de omzet op jaarbasis 49 procent hoger uitvallen op 166,5 miljoen euro. Vooral de hogere tarieven in Duitsland droegen bij aan de stijging. Het aantal orders steeg met 38 procent tot 68,3 miljoen.
Takeaway zag zijn eigen bezorgservice Scoober 1,4 procent van de bestellingen afhandelen, fors meer dan een jaar eerder.
Onder de streep resteerde uiteindelijk een verlies van ruim 42 miljoen euro. Daarmee was het tekort ruim een derde hoger dan een jaar eerder. De marketingkosten vielen met krap 117 miljoen euro 41 procent hoger uit dan in 2016. Voor 2018 worden ook weer rode cijfers voorzien.
Op de middellange termijn mikt het bedrijf op een groei van het aantal bestellingen met een kwart per jaar. De omzetgroei moet daarbij jaarlijks sterker zijn dan de toename van het aantal bestellingen. Binnen twee tot drie jaar moet het aangepaste bedrijfsresultaat in Duitsland en van het bedrijf als geheel positief zijn. Dat is nu in Nederland al wel het geval.