Het Nederlandse bedrijf Lightyear wil een gezinsauto bouwen die rijdt op energie van de zon.
Op de Hannover Messe maakte het bedrijf deze week bekend daarvoor 5 miljoen euro van investeerders te hebben aangetrokken.
De startup werkt aan het eerste prototype, de Lightyear One. Deze moet in 2019 gereed zijn, waarna de eerste serieproductie volgens de planning in 2020 volgt.
Wat voor auto is de Lightyear?
De Lightyear One is een vierwielaangedreven elektrische gezinsauto. Deze auto zou puur op zonnekracht moeten kunnen rijden, vrijwel zonder opladen. Een vijfdeurs gezinsauto met een grote actieradius. Hoe lang je kunt rijden zonder even ‘bij te tanken’ op het lichtnet is uiteraard wel afhankelijk van de plek waar je rijdt en van het seizoen.
Omdat de auto geen oplaadpalen nodig heeft, kan de ontwikkeling van elektrisch rijden veel sneller gaan dan met de huidige elektrische auto’s, verwacht het bedrijf. Voor zover opladen nodig is, kan dat gewoon aan het stopcontact. De actieradius bij een volle accu zou op 800 kilometer moeten liggen, meldt Lightyear in een persbericht. De auto krijgt de looks van een sportieve auto. Op internet wordt de zonneauto al een ‘Tesla killer’ genoemd.
Hoeveel kapitaal heeft het bedrijf opgehaald?
Sinds de start eind 2016 heeft Lightyear bijna 5 miljoen euro aan aandelenkapitaal opgehaald, meldt Qurein Biewenga, CFO en medeoprichter op de bedrijfssite. De meest recente tranche van 2,5 miljoen euro werd binnen zeven weken opgehaald en ingebracht door ruim zestig investeerders.
Lightyear opent binnenkort een volgende financieringsronde die de productie van de eerste serie, verwacht per 2020, mogelijk maakt.
Lightyear liet eerder weten dat het bedrijf 30 miljoen euro nodig heeft om de eerste auto's te kunnen bouwen. De komende tijd wil het bedrijf daarom nog converteerbare leningen uitgeven. Dergelijke leningen zijn onder voorwaarden om te wisselen in aandelen. Beleggers moeten minimaal 100.000 euro in dergelijke leningen willen beleggen. Ze beleggen buiten toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Wanneer start de productie?
Begin augustus 2018 moeten de productiefaciliteit en het kantoor van Lightyear klaar zijn. Deze komen op de Automotive-campus in Helmond. Hier zullen het prototype van de Lightyear One en de eerste commerciële serie worden gemaakt. De serieproductie start naar verwachting 2020.
Wat kost deze zonneauto?
De verkoopprijs van de auto wordt 119.000 euro. Wie bij de eerste berijders wil horen kan nu al intekenen. De eerste 100 berijders betalen direct 119.000 euro voor de 'Pioneer Edition'. Zij krijgen volgens informatie op de site in 2020 geleverd.
Je kan ook intekenen op de Lightyear One, de aanbetaling is dan 19.000 euro. Je betaalt dan nog een ton wanneer de Lightyear geleverd wordt. Dat is naar verwachting in 2021. Genoemde aankoopbedragen zijn exclusief belasting. Chief Sales & Marketing Tessie Hartjes meldt dat al 17 Lightyears besteld zijn.
Hoe begon Lightyear?
CEO en medeoprichter van Lightyear Lex Hoefsloot komt van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Hij deed als student mee met een TU/e-team aan de World Solar Challenge. Dit is een tweejaarlijkse wedstrijd om 3000 kilometer te reizen door de woestijnen van Australië. De TU/e wist de wedstrijd al vaak te winnen.
In een bedrijfsfilm van Lightyear zei Hoefsloot zich in 2012 te realiseren dat het bouwen van een gezinsauto op zonne-energie met de toen al aanwezige technologie mogelijk zou zijn. Met vier andere Solar Team Eindhoven alumni, oud-studenten van de TU Eindhoven, begon Hoefsloot vervolgens de startup Lightyear.
Ze hadden voor de challenge de revolutionaire Stella & Stella Lux auto's gebouwd. Deze vierzitters wisten de wedstrijd twee keer te winnen. 'Toen was het tijd voor de volgende stap', zegt Martijn Lammers, medeoprichter van Lightyear,
In september 2016 presenteerde Lightyear zich aan de buitenwereld in Silicon Valley. Lightyear maakte toen bekend in 2019 een commerciële zonneauto op de markt te willen brengen.
Waar bouwt Lightyear de auto's?
Het bedrijf bouwt in Helmond een productiehal waar het de eerste prototypes gaat maken. Deze faciliteit en een kantoor moeten begin augustus gereed zijn. De zonneauto wordt een op en top Nederlands product. Ontwikkeld en gebouwd in Brabant.