- In het drukke cijferseizoen voor beursgenoteerde bedrijven was het dinsdag onder meer de beurt aan Air France-KLM.
- De luchtvaartmaatschappij boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een fors verlies van bijna een half miljard euro.
- Onder meer lagere inkomsten uit vrachtvervoer en problemen met de beschikbaarheid van vliegtuigen speelden Air France-KLM parten.
- Lees ook: Dit zijn de 7 grootste fouten die passagiers in vliegtuigen maken met handbagage, volgens een stewardess met 6 jaar ervaring
Het cijferseizoen voor beursgenoteerde bedrijven is nog in volle gang en dinsdag kwam onder meer luchtvaartmaatschappij Air France-KLM met de resultaten over het eerste kwartaal van 2024 naar buiten. Ook ingenieursbureau Arcadis publiceerde kwartaalcijfers. Maandag nabeurs presenteerde ook chipfabrikant NXP uit Eindhoven de financiële resultaten.
Air France KLM boekte een verlies van 480 miljoen euro in de eerste drie maanden van dit jaar door diverse problemen. NXP wist de winst 4 procent te laten stijgen. Arcadis zag de orders flink stijgen, mede door meer milieu-opdrachten.
Het aandeel Air France-KLM zakte dinsdag 4 procent op de Amsterdamse beurs. Arcadis leverde 3 procent in op de beurs.
Air France-KLM: fors kwartaalverlies mede door minder beschikbare vliegtuigen en minder omzet uit vracht
Air France-KLM heeft over het eerste kwartaal een verlies geleden van bijna een half miljard euro. Dat is het grootste kwartaalverlies sinds het eerste kwartaal van 2022, rond het einde van de coronacrisis. Het negatieve resultaat had onder andere te maken met hoge kosten voor KLM als gevolg van verstoringen in januari en februari. Ook kwam er minder omzet uit de vrachtdivisie van het concern.
Over de eerste maanden van dit jaar boekte Air France-KLM een nettoverlies van 480 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies 337 miljoen euro, in 2022 ging het om 552 miljoen euro.
De verstoringen bij KLM ontstonden door problemen met de levering van onderdelen. Samen met een tekort aan technisch personeel voor het onderhoud van vliegtuigen, resulteerde dat in minder beschikbare toestellen. Daardoor moest KLM reizigers compenseren, waardoor er incidentele kosten ontstonden van 50 miljoen euro.
Naast de compensatiekosten had het luchtvaartconcern dit kwartaal ook te maken met minder omzet uit de vrachtdivisie. Die daalde met bijna 17 procent op jaarbasis tot 562 miljoen euro. Air France-KLM merkt in de resultaten op dat de vraag naar vrachtvluchten begin dit jaar relatief hoog was, onder andere door de verstoringen in de Rode Zee. Het bedrijf wist echter onvoldoende in te spelen op die vraag. Dat had bijvoorbeeld te maken met beperkingen op Aziatische vluchten doordat het luchtruim boven Rusland vermeden wordt.
Air France-KLM wist de totale omzet wel te verhogen, met ruim 5 procent tot meer dan 6,6 miljard euro. Ook het aantal passagiers nam toe, met iets meer dan 6 procent tot bijna 21 miljoen.
Transavia droeg bij aan die prestaties. Zo boekte de dochtermaatschappij van Air France-KLM een omzet van 462 miljoen euro, een stijging van 22 procent. Ook het aantal passagiers nam toe, met bijna 9 procent, terwijl de capaciteit werd uitgebreid met ruim 11 procent. Onder de streep bleef nog wel een verlies over van 166 miljoen euro, maar dat was 6 miljoen euro minder dan over de eerste drie maanden in 2023.
Transavia kondigde eerder nog aanpassingen aan van zijn vluchtschema, mede door de uitloop van groot onderhoud. Dit betreft een onbekend aantal vluchten in de periode tot eind juni.
Air France-KLM boekte over heel 2023 nog een recordwinst van 934 miljoen euro. Het laatste kwartaal van dat jaar was wel verlieslatend, wat onder meer kwam door de oorlog in Gaza en het slechte weer rond Schiphol tijdens de wintermaanden.
Ingenieursbureau Arcadis profiteert van milieu-opdrachten
Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft in de eerste drie maanden van het jaar steeds meer opdrachten gekregen op het vlak van milieusanering, waaronder klussen om schadelijke stoffen zoals PFAS op te ruimen. De orderportefeuille van het bedrijf bereikte daardoor een recordhoogte van ruim 3,3 miljard euro.
De meeste vraag naar milieusanering is afkomstig uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij verwacht Arcadis dat de meeste projecten meerdere jaren zullen bestrijken waardoor het lukt om "inkomsten voor de komende jaren veilig te stellen", zegt Arcadis-topman Alan Brookes.
Arcadis zag de omzet stijgen naar 354 miljoen euro. De winst, voor afschrijvingen en belastingen, kwam in het eerste kwartaal uit op 97 miljoen euro. Dat is 11 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Desondanks zag Arcadis niet overal groei in het bedrijf. Zo zag de tak die zich richt op de zogeheten locatie-oplossingen, zoals het klimaatneutraal maken van bedrijfspanden, het aantal orders en de omzet afnemen. Arcadis wijst onder andere op toegenomen concurrentie uit China als reden. Die concurrentie richt zich steeds meer op internationale klanten. Wel denkt het bedrijf dat de markt in Europa en de Verenigde Staten gaat groeien, omdat overheden in toenemende mate subsidies aan bedrijven geven om te verduurzamen.
NXP ziet uitdagende markt, maar is voorzichtig optimistisch
De Nederlandse chipfabrikant NXP kijkt "voorzichtig optimistisch" naar de rest van dit jaar, ondanks de moeilijkheden in de sector door de zwakke economische groei wereldwijd.
Het in Eindhoven gevestigde bedrijf met een beursnotering in New York boekte de eerste drie maanden van dit jaar een ongeveer even hoge omzet als vorig jaar in het eerste kwartaal. "We blijven doen wat we kunnen om de winstgevendheid en inkomsten op peil te houden in deze uitdagende markt", zegt topman Kurt Sievers.
De omzet van NXP van 3,1 miljard dollar (2,9 miljard euro), 0,2 procent meer dan een jaar geleden, is volledig in lijn met de verwachtingen van het bedrijf. "Deze resultaten en vooruitzichten dragen eraan bij dat we voorzichtig optimistisch zijn dat NXP zich succesvol door deze neergang in de sector heen slaat", stelt de onderneming.
De nettowinst kwam in het eerste kwartaal van 2024 uit op 639 miljoen dollar. Dat is 4 procent meer dan vorig jaar.
De voormalige halfgeleiderdivisie van Philips, gevestigd in meer dan dertig landen, maakt chips voor tal van apparaten die in verbinding staan met het internet. De vraag naar sommige van die apparaten is erg gevoelig voor de stand van de economie. Door de zwakkere economie in veel landen is de vraag dus afgenomen.
NXP heeft ook een grote vestiging met ongeveer 1.600 medewerkers in Nijmegen. Daar werd afgelopen maanden regelmatig gestaakt, maar inmiddels lijken de werkonderbrekingen van de baan door een akkoord met de vakbonden.