Sollicitanten bij Google zijn een kleurrijk gezelschap, maar velen maken dezelfde fout, onthult Hiroshi Lockheimer. Hij heeft een hoge managementfunctie bij de techgigant.
Alleen maar wíllen werken bij Google is niet genoeg. Je zult specifieker moeten zijn, zegt Lockheimer. “Het is belangrijk om te weten waar je enthousiast van wordt. Niet alleen ‘Oh, ik wil gewoon bij Google werken’, al hoor ik dat mensen zeker zeggen.” Dat is dus iets wat je juist niet moet doen.
De techgigant heeft inmiddels zoveel afdelingen en dochterbedrijven, zoveel producten en diensten dat je niet zo makkelijk ingepast kan worden. Het helpt enorm als je weet in wat voor team je zou willen werken.
Wees je bewust van je voorkeuren
“In staat zijn om uit te spreken: hier ben ik enthousiast over en wil ik aan werken, is erg belangrijk”, aldus Lockheimer. “Wees jezelf bewust van je voorkeuren, zodat we je ook bij het juiste team kunnen inzetten.”
Voor stagiairs en starters is deze eis niet zo hard als voor mensen met meer ervaring – in de startfase van je carrière is het begrijpelijk dat je nog aan het verkennen bent. Maar Lockheimer raadt meer ervaren kandidaten aan om met een sterk beeld van voorkeuren aan de gesprekstafel te verschijnen, plus een idee aan welke initiatieven en producten ze willen werken.
En aangezien veel Google-werknemers uiteindelijk om de paar jaar van team wisselen, is flexibiliteit ook van groot belang. "Als je je wilt specialiseren in een bepaald gebied - prima. Maar ook dat is belangrijk om te ontdekken. Je spendeert veel van je leven aan werk en zult er dus zeker van willen zijn dat het allemaal past."