COMMENTAAR – ABN Amro heeft negen hypotheekadviseurs op non-actief gesteld, omdat ze interne regels hebben overtreden, zo meldt de bank dinsdag.
Wat is er precies aan de hand? Als klanten hypotheekadvies krijgen en daarmee akkoord gaan, zetten ze een handtekening onder dat advies. De hypotheekadviseur gaat op basis hiervan de daadwerkelijke offerte regelen.
Bij zo’n hypotheekadvies kun je onder meer afspreken waar de maximumgrens ligt voor de maandelijkse hypotheeklasten. Officieel mag de uiteindelijke offerte niet afwijken van het advies; dat moet dan eerst aangepast worden met goedkeuring van de klant.
Gekopieerde handtekening
In het geval van de sjoemelende hypotheekadviseurs van ABN Amro hadden deze zelf aangepaste adviezen gemaakt en de handtekening van klanten gekopieerd, om te zorgen dat het advies overeenkwam met de offerte. Maar de klant had die aangepaste adviezen niet zelf ondertekend.
“Vastgesteld is dat negen adviseurs de handtekening van de klant onder het oorspronkelijke advies hebben gekopieerd op het verbeterde advies. Dit is in strijd met de interne regels van de bank”, aldus de bank.
ABN Amro is nog bezig met het afronden van onderzoek naar 9.000 hypotheekdossiers sinds 2013. Volgens de bank is overigens niet gebleken dat klanten zijn benadeeld.
De afwijking van oorspronkelijke adviezen en de offerte zou niet significant zijn. Het zou meer om procedurefouten gaan dan pogingen om klanten te benadelen.
Tegenover Het Financieele Dagblad geeft directeur Frans Woelders van het Nederlandse retailbedrijf van ABN Amro het volgende voorbeeld: "Het kan zijn dat een klant vooraf aangeeft maximaal 800 euro uit te willen geven aan woonlasten en dat dat in het advies staat. Vervolgens blijken de woonlasten op 850 euro uit te komen, iets wat de klant kan en wil betalen. Als daar krediettechnisch niets mis mee is, dan krijgt de klant die hypotheek. Maar dan moet het advies volgens onze interne regels wel worden aangepast."
Let op wat er in de offerte staat
Wat valt hieruit nu te leren, als je een hypotheeklening afsluit bij de bank?
Belangrijkste les lijkt te zijn, dat je als klant goed moet kijken of je het eens bent met wat er op de uiteindelijke offerte staat: voldoet dat aan jouw wensen met betrekking tot de maandlasten en de hoogte van de hypotheekschuld?
Daarnaast is een relativering op zijn plaats: ABN Amro ontdekte dat negen adviseurs de fout in zijn gegaan. Op een totaal van ongeveer duizend hypotheekadviseurs bij de bank is dat nog géén 1 procent. Als het daarbij blijft, is de kans dat je met een onhandige hypotheekadviseur te maken krijgt dus vrij klein.