- Hoeveel influencers betaald krijgen voor een gesponsorde post is moeilijk te achterhalen.
- De startup Inzpire.me beheert een wereldwijde database van 12.000 influencers en weet wat een post ongeveer oplevert.
- Voor de prijs van een post is het aantal volgers van belang, maar ook hun loyaliteit speelt een grote rol.
- Bedrijven en merken kunnen het beste in zee gaan met zowel grote influencers die veel volgers hebben en influencers met minder volgers die een niche bedienen.
Hoeveel moet een merk aan een influencer betalen voor een gesponsorde post? Goeie vraag, maar het antwoord is niet makkelijk te vinden. De influencer-marketingindustrie is nogal ondoorzichtig op dat vlak.
Sommige ‘content creators’ (in dit geval influencers, vloggers, mensen met veel volgers in elk geval) verdienen een vast bedrag per post, ongeacht het aantal clicks of views. Weer anderen factureren per view of click of krijgen betaald wanneer een bezoeker een vervolgactie onderneemt – zoals het downloaden van een app.
De prijs hangt af van verschillende factoren, maar belangrijk zijn in elk geval de omvang van het te bereiken publiek en de kwaliteit van de geboden content, zegt Marie Mostad. Mostad is de mede-oprichter van influencer-marketing startup Inzpire.me die een wereldwijde database van zo’n 12.000 influencers beheert.
Wat voor influencer een bedrijf inhuurt, hangt natuurlijk af van wat de onderneming wil bereiken met de influencer-marketingcampagne: merkbekendheid of daadwerkelijke conversie.
Dit verdient een influencer
Links- of rechtsom, Mostad adviseert meestal om gebruik te maken van zowel micro- als macro-influencers.
"In z'n algemeenheid zou ik kiezen voor een paar sterren met veel volgers in combinatie met een handjevol influencers met minder volgers, maar met heel goede content", zegt Mostad.
Volgens Mostad verdient een influencer met 41.000 volgers gemiddeld tussen de 500 en 1.000 dollar per gesponsorde post (dat is tussen de 457 en 914 euro). Een influencer met 500.000 volgers kan zelfs 5.000 dollar (4.578 euro) per post verdienen.
Althans, wanneer hun content van hoge kwaliteit en hun engagement-ratio hoog genoeg is. Wie ten slotte goed is voor een miljoen of meer volgers, mag 20.000 dollar per post op de factuur schrijven (omgerekend 18.314 euro).
Het aantal volgers is belangrijk maar...
Het aantal volgers is een belangrijke maatstaf voor de prijsstelling van een sponsored post, maar volgens Mostad is het funest voor de reputatie van een influencer wanneer volgers worden gekocht. En in het verlengde daarvan funest voor het verdienmodel van de influencer.
Mostads bedrijf is een van de verschillende tech-platforms die samen met reclamebureaus en merken accounts van influencers tegen het licht houden om de nepvolgers eruit te filteren. Inzpire.me kijkt bijvoorbeeld naar kritieken, likes, de mate van betrokkenheid van volgers en plotse pieken als gevolg bijvoorbeeld onfatsoenlijk gedrag.
"Een van de belangrijkste aanwijzingen dat iemand nepvolgers heeft, is een plotse piek in de groei van het aantal volgers," zegt Mostad, "Maar het kan evengoed het gevolg zijn van plotse bekendheid van een televisie-optreden of het feit dat ze in het nieuws zijn geweest. Daarom is onderzoek ook zo belangrijk."
Content is koning, vooral met minder volgers
Voor influencers met minder dan 100.000 volgers is het heel belangrijk dat ze content van hoge kwaliteit leveren. Anders doen merken geen zaken met je, zegt Mostad.
"Steeds meer merken raken geïnteresseerd in de 'long tail' van influencers. Micro-influencers met minder dan 100.000 volgers hebben een zeer betrokken en loyaal publiek. Influencers met zulke profielen bedienen een niche die zeer geïnteresseerd is in de posts", zegt Mostad.
"Een voorwaarde voor de effectiviteit van influencer-marketing is de match tussen merk en influencer."
Omdat loyaliteit van volgers zo belangrijk is, adviseert Mostad influencers altijd te reageren op hun berichten en commentaren - dat verhoogt op termijn de betrokkenheidsratio. "Heb geduld is haar motto. Organisiche groei is belangrijk, er zijn geen olifantenpaadjes".
Lees meer over influencers:
- Kylie Jenner heeft de merken ‘Kylie Kon’ en ‘Kylie Museum’ geregistreerd – dat wijst op een heel nieuwe inkomstenstroom voor ‘s werelds jongste miljardair
- NikkieTutorials telt 12 miljoen volgers op YouTube – het Brabantse make-upmeisje dat uitgroeide tot beautyfenomeen blijkt transgender
- Dit 13-jarige meisje verdient naar verluidt $1000 per dag met ASMR-video’s op YouTube – voor $50 kauwt ze 10 minuten op een honingraat
- Zo werd Revolve groot met influencers als Negin Mirsalehi en Kendall Jenner – de online retailer is $2,33 miljard waard na zijn beursgang