Boeing mag dan verwikkeld zijn in een slepend schandaal met de 737 MAX, de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij trekt toch behoorlijk de aandacht met de nieuwste gigant: de 777X.

Het nieuwe model is gebaseerd op de klassieke Boeing 777 en kan geleverd worden met twee verschillende inrichtingen. De kist is halverwege juli begonnen aan het certificatieproces om aan te tonen dat hij ook daadwerkelijk voor passagiersvluchten ingezet mag gaan worden.

Ondertussen heeft de 777X vijf jaar langer op zich laten wachten dan Boeing had gehoopt. Daarbij kost de ontwikkeling van het vliegtuig ook al meer dan een miljard dollar meer dan begroot. De fabrikant zegt nu dat het topmodel volgend jaar in productie gaat, maar twee grote klanten verwachten dat ook deze deadline niet gehaald zal gaan worden.

Het uitstel is vooral problematisch voor luchtvaartmaatschappijen. Zij moeten nu langer met minder efficiënte vliegtuigen doorvliegen.

Met een productiedatum in 2025 is het natuurlijk hoog tijd om te laten zien hoe de 777X er van binnen uit gaat zien. Boeing gaf deze maand een klein voorproefje van het interieur met grotere ramen en sfeerverlichting die eruit ziet als het Noorderlicht.

Bekijk de details in de slideshow hieronder:

Zo ziet de nieuwe Boeing 777X er aan de binnenkant uit

LEES OOK: Ik nam een kijkje in de ruimte waar stewards en stewardessen slapen tijdens lange vluchten en was verbaasd hoe klein die is en hoe comfortabel de bedden zijn