Consumenten hebben abonnementen volledig omarmd. Bedrijven die hierop inspelen, presteren volgens de Subscription Economy Index beter dan hun traditionele branchegenoten. Dit artikel geeft je 5 inspirerende voorbeelden die laten zien hoe je met behulp van een abonnement klanten bindt en je cashflow verbetert.
Abonnementen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de moderne economie. Zoals we al in een eerder artikel aangaven, houden consumenten van het gemak en de zekerheid dat een abonnement biedt.
Organisaties met een businessmodel op basis van abonnementen presteren gemiddeld beter. De Subscription Economy Index (SEI), waarin bedrijven met een abonnementsmodel zijn opgenomen, groeide de afgelopen twaalf jaar maar liefst 3,4 procent sneller dan de S&P 500.
Als bedrijf is het dan ook zeer interessant om na te gaan of een abonnementsmodel interessant kan zijn, zodat je inspeelt op de wens van je doelgroep om eenvoudiger je product of dienst af te nemen.
Maar succesvol zijn met een abonnementsmodel vraagt meer dan alleen gemak. Wij geven je vijf inspirerende voorbeelden van succesvolle abonnementsmodellen.
Product-as-a-Service (PaaS)
Een belangrijke voorwaarde voor het succes van een abonnementsmodel is dat het aanbod aansluit op datgene waar je doelgroep naar op zoek is. Zo vinden jongeren het bezit van bijvoorbeeld een auto veel minder belangrijk dan voorheen.
PaaS transformeert fysieke producten tot diensten waarbij klanten niet het product bezitten, maar wel onbeperkt kunnen gebruiken. PaaS verlaagt de drempel voor consumenten om producten te kunnen gebruiken. Daarbij stimuleert PaaS gebruikers om producten te hergebruiken.
Neem Videoland, dat al in 2015 overstapte op een volledig abonnementsmodel. Klanten krijgen toegang tot exclusieve content en kunnen series die later op RTL worden uitgezonden alvast vooruitkijken. Het abonnementsmodel biedt Videoland ook een schat aan waardevolle informatie. Zij kunnen namelijk op basis van het kijkgedrag bepalen welke content populair is en de moeite waard om verder in te investeren.
Klanten kunnen gratis 14 dagen een proefabonnement nemen bij de streamingdienst en daarna eenvoudig een abonnement kiezen dat bij hun wensen past. Door eenmalig 1 eurocent over te maken via iDEAL, PayPal of een creditcard, kan de rekening van de abonnee worden gekoppeld en daarna automatisch het maandbedrag worden geïncasseerd. Lukt dit niet, dan ontvangen klanten tijdig een herinnering per e-mail met daarin een betaallink.
Download het whitepaper Optimaliseer je cashflow met abonnementen en terugkerende betalingen, onderaan dit artikel.
Software-as-a-Service (SaaS)
SaaS is een van de populairste abonnementsmodellen. In plaats van losse licenties voor software die je zelf moet bijhouden, krijg je via een abonnement toegang tot software die op een centrale plek wordt gehost en waarvan updates, beveiliging en functionaliteit automatisch worden beheerd door de aanbieder.
Voorbeelden hiervan zijn Salesforce, Microsoft 365 en Slack, die dankzij een sterke waardepropositie een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom genereren. Waar klanten van Microsoft vroeger elk jaar een nieuwe licentie moesten afnemen voor de nieuwste software, stelt Microsoft 365 hen in staat om via een abonnement altijd toegang te hebben tot de nieuwste versie van de software. Het abonnementsmodel geeft Microsoft bovendien de mogelijkheid om flexibele prijsopties aan te bieden, zodat zowel consumenten als bedrijven van verschillende groottes bediend kunnen worden.
Food-as-a-Service (FaaS)
FaaS speelt in op de behoefte van mensen om thuis eenvoudig een gezonde maaltijd te eten. Via een abonnement ontvangen consumenten op vaste momenten eten of drinken. Dat kan variëren van maaltijdpakketten of vers fruit tot bedrijfsmaaltijden.
Dit model maakt het mogelijk om klantloyaliteit op te bouwen. Foodello is daar een goed voorbeeld van. Hun missie is om voedselverspilling tegen te gaan. Boodschappen met een korte houdbaarheidsdatum – die supermarkten niet meer willen verkopen – bieden zij aan op hun platform tegen een hoge korting. Bij Foodello kunnen klanten kiezen uit verschillende betaalopties, zoals direct betalen via iDEAL of achteraf betalen via Klarna.
Mobility-as-a-Service (MaaS)
Met name in grote steden vinden mensen het bezit van een auto steeds minder belangrijk en aantrekkelijk. MaaS stelt mensen in staat om via één platform op elk gewenst moment en vervoermiddel hun reis te plannen, boeken en betalen. De kracht zit hem daarbij in het combineren van verschillende mobiliteitsdiensten, zodat consumenten zo veel mogelijk flexibiliteit hebben in hoe duurzaam zij reizen en tegen welke kosten.
Swapfiets biedt voor een vast bedrag per maand een hoogwaardige fiets en verzorgt het onderhoud. De 270.000 leden in acht landen verschillen van studenten tot bedrijven, ieder met zijn eigen betaalwensen. Klanten kunnen op meerdere manieren betalen, waaronder directe betalingen via de app, en op maat gemaakte betaalstromen zoals flexibele betaalplannen.
Everything-as-a-Service (XaaS)
XaaS is de paraplu voor diensten gerelateerd aan cloud computing en kent een enorm aantal producten, tools en technologieën. Het grote verschil met andere abonnementsmodellen is dat de service vaak wordt betaald op basis van het daadwerkelijke gebruik. Het biedt klanten de vrijheid om alleen te betalen voor wat ze nodig hebben en wanneer ze dat nodig hebben, wat hen helpt om uitgaven beter te beheersen.
Organisaties krijgen dankzij XaaS toegang tot nieuwe technologieën, die hen in staat stellen software sneller te ontwikkelen en opschalen zonder dat daarvoor hoge investeringen nodig zijn. Op deze manier kunnen zij beter inspelen op veranderende klantbehoeften en marktomstandigheden.
Onder XaaS vallen onder andere telecomproviders, die met een uitgebreide menukaart met keuzeopties altijd een aanbod hebben dat past bij de behoeften van de klant. Zo ook Youfone, een van de snelst groeiende telecombedrijven van Nederland. Naast Sim Only-abonnementen biedt Youfone inmiddels ook internet-, tv- en combi-abonnementen. De komende jaren wil het telecombedrijf verder differentiëren op abonnementsvorm en klanttype, waarbij zij klanten ook meer keuzevrijheid in betalen willen geven.
Zorg voor zo min mogelijk frictie
Een abonnementsmodel is pas echt succesvol als het aanbod klopt voor de klant én de service en de afhandeling prettig en soepel is. Daarbij is het belangrijk dat de betaling zo soepel mogelijk verloopt. Ook daarin kun je klanten keuzes geven op basis van hun persoonlijke wensen. Laat klanten bijvoorbeeld in hun ‘mijn-omgeving’ zelf de incassodatum instellen en de gewenste betaalmethode kiezen, binnen een bepaalde bandbreedte. Dat voorkomt dat de betaling ongelegen komt en levert minder mislukte betalingen op. Betalingen kunnen om wat voor reden altijd mislukken, belangrijk is hoe dit wordt opgevolgd. Door ze aan te laten sluiten bij de wensen van je doelgroep en een goed debiteurenbeheer, kun je het inningspercentage van een factuur verhogen.
Benieuwd wat je nog meer kunt doen om succes te hebben met abonnementen? Download het whitepaper van Buckaroo en ga direct aan de slag.