Er zijn niet veel mensen die nooit iets van IKEA in de huis- of slaapkamer hebben gehad. Maar zo diep als IKEA is doorgedrongen tot de fysieke wereld, zo matig doet de Zweedse meubelgigant het in de digitale wereld.

Klanten zien het steeds minder zitten om urenlang door zo’n enorme IKEA-vestiging te struinen, om daarna te proberen de grote kartonnen dozen in de auto te krijgen. Een grote webconcurrent als Amazon vormt dan ook een heel serieuze bedreiging.

Daarom zet IKEA nu in op ’the phygital world’, vertelt de vorig jaar aangetreden Chief Digital Officer Barbara Martin Coppola tegen de Amerikaanse nieuwszender CNBC. Phygital is een samentrekking van physical en digital en daarmee worden volgens haar magische nieuwe ervaringen gecreëerd. “Ik onderschat concurrenten als Amazon zeker niet, maar er zijn nog volop innovatiemogelijkheden”, zegt Martin Coppola.

Zo introduceert zij met haar team nog dit jaar een nieuwe e-commerce app, waarin de functies van IKEA’s augmented reality-app Place zijn geïntegreerd. Hiermee kun je visualiseren hoe een bepaald meubelstuk in je woon- of slaapkamer past.

“Stel je eens voor dat jij je woonkamer wilt inrichten en wij kennen je smaak en de afmetingen van de ruimte. Dan kunnen we met digitale hulpmiddelen zorgen voor heel frisse ideeën voor meubels en decoratie voor de hele kamer. En dat kan allemaal vanaf de bank”, vertelt Martin Coppola enthousiast.

Persoonlijke aanbevelingen

De app komt daarom ook met persoonlijke aanbevelingen die zijn gebaseerd op de informatie die IKEA heeft van elke klant, en uiteraard kun je klikken om direct de gewenste producten te kopen. Op dit moment zijn volgens CEO Jesper Brodin minder dan 10 procent van de verkopen online. Hij wil dat IKEA een "multichannel-merk" wordt waarbij klanten behalve in de traditionele grote vestigingen ook in stadscentra en online kunnen shoppen.

IKEA ziet een spannende strijd ontstaan met concurrenten als Amazon in de VS, Alibaba in China en verschillende onlineplatforms in Europa, zegt Martin Coppola: "Er is een interessante beweging aan de gang van techbedrijven die zich ook op fysieke winkels storten en fysieke bedrijven die digitaal gaan. Op het snijvlak daarvan ligt 'the phygital world' en daar ligt alles nog open."

Het is daarbij volgens de Chief Digital Officer erg belangrijk om veel data te hebben en zo heel precies en doelgericht te kunnen communiceren met potentiële klanten: "Als mensen een bed willen kopen, zijn ze over het algemeen een week of twee online aan het zoeken. We kunnen dan een hoop informatie verzamelen en echt relevant zijn voor degene die in die twee weken een bed wil kopen."

Los van alle online-inspanningen experimenteert IKEA ook met heel andere verdienmodellen. Zo doet de meubelgigant een test met de verhuur van meubels om zo een ‘circulair businessmodel’ op touw te zetten. Mensen kunnen een meubelpakket bestaande uit bijvoorbeeld een bed, tafel, stoelen, kast, opbergruimte en een bureau huren voor twee jaar.

Lees meer: