Nederland en het Koninkrijk der Nederlanden zijn vanaf januari internationaal te herkennen aan een nieuw logo. Het beeldmerk combineert de letters ‘NL’ met een oranje tulp.
Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft 200.000 euro uitgetrokken voor het grafische hoogstandje dat ze maandag officieel onthult met minister Eric Wiebes van Economische Zaken en Klimaat. „Dat is een klein bedrag”, zei Kaag tegen De Telegraaf over de prijs van het logo. “Geen ander land werkt met 40, 50 jaar oude logo’s.”
Het nieuwe logo vervangt het inmiddels veel gebruikte ’tulpje Holland’, van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).
“Het nieuwe logo is breed inzetbaar, van hightech tot agrifood en van sport tot cultuur. Een eenduidig internationaal imago is positief voor onze export en het aantrekken van investering en talent”, aldus de minister.
Het nieuwe logo kan vanaf januari gebruikt worden door ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ook universiteiten en hogescholen, steden, sportbonden en andere organisaties die met de overheid samenwerken zijn er aan te herkennen.
Achter het NL-logo kan ook ‘Kingdom of the Netherlands’ worden geplaatst, bijvoorbeeld als er iets samen met de Caribische landsdelen wordt gedaan.