HEMA gaat zijn eigen merkproducten verkopen in de supermarkten van Jumbo. Dat is onderdeel van de commerciële samenwerking die HEMA en Jumbo vorige week aankondigden.

Dat is volgens ABN Amro-analist Henk Hofstede een heel slimme strategie: “Met deze samenwerking ziet HEMA kans om zijn omzet te vergroten zonder daarvoor per se nieuwe winkels in binnen- en buitenland te hoeven openen. Zo kan het bedrijf uitbreiden met beperkte risico’s en lage kosten.”

In de supermarkten van Jumbo worden straks onder meer keukenspullen, huishoudelijke producten en mogelijk ook voedingsmiddelen van het huismerk HEMA verkocht.

“Verkopen via andere partijen wordt een belangrijke strategie van het bedrijf”, stelt Hofstede. In september werd bekend dat de Franse supermarktketen Franprix keukenproducten en schrijfwaren van HEMA gaat verkopen en HEMA biedt zijn non-foodproducten inmiddels ook al aan via het onlineplatform van Wehkamp. “Groei is voor veel retailers immers noodzakelijk om toenemende kosten te kunnen opvangen, om te kunnen innoveren en een stevige inkooppositie in hun keten te behouden.”

Volgens de analist van ABN Amro kunnen alleen sterke merken die strategie hanteren en is het daarbij wel van belang de kernwaarden van het merk te behouden.

Op dit moment worden de plannen van Jumbo en HEMA nog verder uitgewerkt. Beide bedrijven streven ernaar om voor het einde van het jaar met concretere plannen te komen. Voor Jumbo zit het voordeel van de samenwerking in eerste instantie vooral in de uitbreiding van het assortiment. Mogelijk worden ook tientallen HEMA-winkels op toplocaties omgetoverd tot Jumbo’s.

De samenwerking is een klap in het gezicht van Albert Heijn, want HEMA had eerder dit jaar aangekondigd met AH in zee te gaan en een aantal pilotwinkels te gaan openen. Pas vlak voor de bekendmaking dat HEMA de krachten gaat bundelen met Jumbo was Albert Heijn op de hoogte gesteld dat de samenwerking met hen verbroken zou worden.

Lees meer over HEMA: