Analisten waren vooraf gefocust op één getal bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Facebook. Hoeveel procent van de advertentie-omzet was afkomstig van mobiel? Het sociale netwerk stelde niet teleur.
Mobiel was goed voor 41 procent van de advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal van 2013. Daarmee zet Facebook de opmerkelijke groei op mobiel door.
”We hebben nu meer dagelijks actieve gebruikers op mobiel dan op de desktop”, stelde topman Mark Zuckerberg in de toelichting op de cijfers. “Binnenkort hebben we meer omzet op mobiel dan op de desktop.”
Beter dan Google en LinkedIn
Een jaar geleden had het bedrijf nauwelijks nog mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets.
In een jaar tijd stortte Facebook zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. In juli, augustus en september zag het de mobiele omzet stijgen tot 14 procent van de totale inkomsten. In de kwartalen erna nam dat percentage toe tot 23, 30 en nu dus 41 procent.
Facebook lijkt het daarmee beter te doen dan de rivalen Google en LinkedIn, die ook het wiel opnieuw uit moeten vinden voor mobiel. Google zag het afgelopen kwartaal de advertentietarieven twee keer zo hard dalen als verwacht, vermoedelijk door meer mobiel bezoek waar de prijzen lager liggen dan op de desktop. LinkedIn zag de groei vertragen en verlaagde de verwachtingen voor de rest van het jaar.
Omzet stijgt door mobiel
Door de groei op mobiel steeg de omzet van Facebook met 53 procent tot 1,81 miljard dollar, omgerekend 1,37 miljard euro. Dat is de hoogste opbrengst die Facebook ooit behaalde in een kwartaal.
De socialenetwerksite deed het daarmee een stuk beter dan analisten hadden verwacht. Volgers van het concern gepeild door Thomson Reuters rekenden op een omzet van 1,62 miljard dollar. Het aandeel ging in de handel nabeurs met 15 procent omhoog.
De winst in april, mei en juni kwam uit op 333 miljoen dollar, aanzienlijk beter dan de 157 miljoen dollar verlies van een jaar eerder. Het verlies van destijds was toe te schrijven aan kosten die het bedrijf maakte rondom de beursgang.
Lees hier het uitgebreide bericht over de kwartaalresultaten van Facebook, onder meer met cijfers over hoeveel het bedrijf van Mark Zuckerberg verdient per gebruiker. Dat verschilt nogal per regio.
Lees ook op Z24
Facebook, Google en Whatsapp? China komt eraan!
Hoe Google en Facebook innovatie frustreren
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl