Bij een sollicitatiegesprek heb je maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten.
De beste manier om te laten zien dat je enthousiast bent en jezelf te verkopen, is door slimme vragen te stellen over de doelen van het bedrijf en hun verwachtingen bij de functie. Maar wees voorzichtig wanneer je vraagt naar potentiële promoties.
De oprichter van UniquelyHR en carrière-expert Mikaela Kiner vertelt aan Business Insider dat banenzoekers voorzichtig moeten zijn dat ze niet de indruk wekken “dat de eerste baan voornamelijk een opstapje is”.
“Je wilt niet impliceren dat je al met de volgende functie bezig bent, nog voor je hebt laten zien wat je waard bent voor het bedrijf”, zegt ze.
Een vraag als “zou ik een promotie kunnen krijgen”, kan een negatieve lading hebben. Je laat op die manier niet alleen zien dat de rol niet goed genoeg voor je is, maar wekt mogelijk ook de indruk dat je stopt zodra er iets anders op je pad langs komt.
Volgens carrièrestrateeg Adrienne Tom "kan deze vraag een werkgever laten twijfelen, omdat je misschien kijkt naar andere functies en mogelijk vertrekt voor andere kansen." Wie een baan zoekt, moet zich realiseren dat het bedrijf een risico neemt door jou aan te nemen, zegt de expert.
"De juiste werknemer vinden is een grote investering. Daarom willen werkgevers geen tijd en energie besteden aan kandidaten die zich niet écht aan de functie willen binden", zegt Tom. Dus iedere indicatie dat jij mogelijk al vertrekt voordat je ook maar een cent hebt opgeleverd, is een slecht teken.
Open vragen
Wil je laten zien dat je geïnteresseerd bent in de groeimogelijkheden bij het bedrijf, kies je woorden dan met zorg. "Stel meer open vragen om een gesprek op gang te brengen en laat voorbeelden zien om je keuzes duidelijker te maken", zegt Tom.
Een goede manier om te informeren naar promotiekansen, is door je gesprekspartner te vragen naar anekdotes over eerdere succesverhalen van werknemers. Je zou kunnen vragen: "Kun je meer vertellen over hoe het bedrijf zijn werknemers ondersteunt bij hun ontwikkeling?"
Door minder direct te zijn, maar wel nieuwsgierig, kun je informatie inwinnen over potentiële groei. Op zo'n manier dat je alsnog een positieve indruk achterlaat bij het bedrijf.