Na een pauze van vijf jaar is de langste vlucht ter wereld weer in ere hersteld. In oktober is Singapore Airlines weer begonnen met de non-stopdienst tussen Newark Liberty International Airport net buiten New York en de eigen thuisbasis op Changi Airport. Het is een vlucht van ruim 16.000 kilometer die zo’n 19 uur duurt.
Singapore Airlines vloog de route eerder tussen 2004 en 2013 en gebruikte toen de Airbus A340-500. Hoewel de prestaties van het toestel buitengewoon waren, was de A340-500 nog wel een overblijfsel uit de jaren negentig. De vier motoren verbruikten te veel brandstof om rendabel te zijn. Zelfs een poging om genoeg geld binnen te krijgen door er uitsluitend businessclass van te maken mislukte.
Nu in 2018 heeft Airbus een gloednieuw toestel voor de superlange vlucht.
Met de terugkeer van de vluchten SQ21 and SQ22 van Singapore Airlines, maakte ook de Airbus A350-900 Ultra Long Range (URL) zijn debuut.
De ULR is gebaseerd op de Airbus A350-900 die in 2015 voor het eerst dienst deed voor Qatar Airways. Maar deze aangepaste variant is gloednieuw. De eerste URL werd pas eind september geleverd aan Singapore Airlines.
Het grootste verschil tussen de standaard A350-900 en de URL is het vliegbereik. Het is Airbus gelukt ruimte te creëren voor bijna 24.ooo liter brandstof extra en daardoor kan het toestel nu bijna 18.000 kilometer vliegen zonder bij te tanken, terwijl het maximale bereik van het standaardtype 15.000 kilometer is.
Business Insider vloog mee met de eerste vlucht van Newark naar Singapore. En zelfs met alle comfort van de onberispelijke service van Singapore Airlines in de businessclass was het een lange en vermoeiende trip.
Dat betekent dat de vlucht helemaal zwaar is voor het cabinepersoneel van Singapore Airlines. Gelukkig hebben langeafstandstoestellen speciale rustplekken voor de stewards en stewardessen die niet toegankelijk zijn voor gewone passagiers.
Singapore Airlines gaf Business Insider toegang tot de compartimenten waar het cabinepersoneel kan rusten tijdens de vluchten van de URL. Bekijk het hieronder.