Het begon als een hobby voor twee buren en vrienden. Laten we eens een tequila maken die we beiden lekker vinden. Het idee was zeker niet om er een bedrijf met een waarde van honderden miljoenen euro’s van te maken.
Toch gebeurde dat laatste bij George Clooney en zijn buurman/vriend Rande Gerber. Deze week verkochten ze hun tequilabedrijf Casamigos voor zo’n 900 miljoen euro aan Diageo. De deal wordt later dit jaar officieel beklonken.
Volgens nieuwszender CNBC betaalt Diageo eerst zo’n 625 miljoen euro, afhankelijk van het succes van het snelstgroeiende tequilamerk ter wereld kan dat bedrag oplopen tot 900 miljoen. Een duizelingwekkend bedrag voor Casamigos.
In een reactie zei Clooney tegen CNBC: ”Als je ons vier jaar geleden vroeg of we een bedrijf zouden hebben dat zoveel waard was, had ik waarschijnlijk ‘nee’ gezegd. Deze deal laat zien dat Diageo in ons gelooft en dat wij in Diageo geloven. Maar we verlaten Casamigos niet. We blijven bij het bedrijf.”
Clooney’s zakenpartner Rande Gerber, voormalig eigenaar van een kroeg en nachtclub, zei in maart tegen Business Insider dat het verdienen van geld niet het doel was waarmee de twee hun merk hebben opgericht.
“Voor George en mij was het belangrijkste dat we de lekkerste tequila zouden hebben, betaalbaar voor iedereen. George heeft het geld niet nodig, ik heb het geld niet nodig. Geld was niet de reden achter de oprichting. We wilden dat iedereen het kon drinken en dat het niet exclusief zou zijn”, aldus Gerber.
Clooney bedacht het plan voor een eigen tequila en ging ermee naar Gerber. De twee zijn al dertig jaar goed bevriend en hebben beiden een huis – naast elkaar – op een landgoed in Mexico genaamd Casamigos. Clooney en Gerber leerden elkaar kennen in New York boven een glas tequila.
“De tequila van Casamigos is eigenlijk uit het niets ontstaan, helemaal niet als bedrijf”, vertelde Gerber. “Zoals het gaat in Mexico dronken we veel tequila. In kroegen, restaurants. Barpersoneel tipte ons. Sommige waren lekker, andere niet te best. Sommige waren duur. Op een gegeven moment zei George tegen me: ‘Waarom maken we niet een drankje dat perfect bij ons past?'”
“We wilden een tequila die niet in je keel brandt, eentje die soepel is en het juiste smaakprofiel heeft. Eentje die we niet per se hoeven te mixen, want normaal drinken we tequila puur of met ijs. En het moest een tequila zijn die we de hele dag konden drinken zonder dat we de volgende ochtend een kater hadden.”
De zoektocht naar het perfecte drankje
Het duo begon aan hun zoektocht. Ze deden research, ontmoetten distilleerders, probeerden samples en deden blinde testen met vrienden en familie totdat ze een recept vonden dat helemaal niet in de keel brandde.
“Al met al hebben we 700 samples geprobeerd, in twee jaar tijd. We vonden de perfecte”, zei Gerber. “Er kwam een moment dat we allemaal telkens dezelfde kozen, de onze. We beseften niet alleen dat we iets hadden dat we zelf lekker vinden, maar onze vrienden waren er ook dol op.”
Flessen werden besteld, geserveerd en genuttigd in Casamigos.
Hoewel Clooney en Gerber beweren dat ze de hele dag tequila kunnen drinken zonder kater, is dat niet aan te raden bij onervaren tequiladrinkers; het gemiddelde alcoholpercentage is namelijk veertig procent.
Ze vonden een distributeur in de Verenigde Staten die aan boord sprong.
De gang naar de fles
De premium tequila Casamigos is gerijpt in een vat, zei Gerber. Een echte distilleerder “kiest het juiste moment om de drank uit het vat te halen en te bottelen.” Hij voeg eraan toe: “We nemen oude stenen ovens en de blauwe agaves (de plant die wordt verwerkt in tequila, red.) groeien zeven tot negen jaar. Het is een lang proces.”
Casamigo heeft een simpel label, in een doorzichtige fles met een doodnormale kurk. Casamigos verkoop een gouden tequila en een blanke. De prijzen variëren van 32 dollar tot 42 dollar per fles, afhankelijk van waar je het koopt, aldus Gerber.
Doordat George Clooney zijn naam verbond aan de drank “nam de verkoop meteen een vlucht”, via mond-tot-mond-reclame, zegt Gerber.
“We gingen prijzen winnen. Dat legitimeert je bestaan.” Casamigos won gouden medailles op de Los Angeles International Spirits Competition, de San Francisco World Spirits Competition, de New York World Wine & Spirits Competition, The Spirits of Mexico Tasting Competition en The Beverage Testing Institute. “Toen hadden we het momentum”, weet Gerber,
Casamigos verdubbelde in verkoop van 38.000 liter flessen in 2014 naar 80.000 in 2015, volgens Ad Age. Casamigos profiteerde van een “Tequila Gold rush”. Volgens Casamigos verdubbelde het volume nog eens in 2016.
Het merk wordt verkocht in de VS, Canada, Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Hong Kong, Spanje, Italië, Peru, de Dominicaanse Republiek en Jamaica.
Gerber, die nu fulltime voor Casamigos werkt, wil geen exacte verkoopcijfers geven over het voorbije jaar en wil niks zeggen over de inkomsten van het bedrijf.
Gerber en Clooney zijn nog altijd betrokken bij Casamigos. Ze testen zelfs elk nieuw brouwsel.
“We hebben een geweldige distilleerder. Hij is zo goed dat we zeker weten dat hij elke keer consistent te werk gaat. Als er een nieuwe lading aankomt, stuurt hij ons een fles en dan gaan we proeven”, vertelt Gerber. “We willen altijd de eerste zijn die proeven. Het is een soort traditie. We openen de fles, proosten en nemen een slok.”
“Het is altijd perfect, als je een briljante distilleerder hebt met een fantastisch palet aan smaken en geuren hebben die al van generatie op generatie wordt over gedragen.”