- Autokopers in Japen zijn in de ban van een specifieke elektrische auto: de Nissan Sakura.
- Het stadsautootje is relatief goedkoop en ontwikkeld door Nissan samen met Mitsubishi.
- De verkoop van elektrische auto’s in Japan blijft in bredere zin beperkt.
- Lees ook: Overspoelen goedkope Chinese elektrische auto’s de Europese markt dankzij geheime subsidies? Brussel gaat dat onderzoeken.
Tesla mag dan wel domineren bij de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s, waarbij in Nederland vooral de Model Y het momenteel goed doet, in Japan is de situatie anders. Daar gaan autokopers voor een klein elektrische autootje.
De Nissian Sakura, een stadsauto met een vanafprijs van omgerekend 16.500 euro, is gezamenlijk ontwikkeld door Nissan en Mitsubishi. Het is inmiddels de best verkochte elektrische auto in Japan dit jaar, goed voor ruim de helft van alle elektrische auto’s die tot nu toe dit jaar in het land zijn verkocht, meldt persbureau Bloomberg.
De Sakura werd vorig jaar gelanceerd en is al snel een fenomeen geworden in zijn thuisland. In 2022 werd hij in Japan uitgeroepen tot auto van het jaar. De auto heeft een actieradius van 180 kilometer op één lading en een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur.
Foto: SOPA Images/Getty Images
Met 35.099 verkochte voertuigen dit jaar laat de Sakura zijn rivalen, waaronder Tesla, ver achter zich in Japan. De Amerikaanse marktleider domineert in de VS en Europa, maar in Japan blijft de verkoop van grotere elektrische auto's achter bij die van kleinere elektrische voertuigen, die bekend staan als "Kei-auto's".
Dit maakt de Japanse markt moeilijker voor Tesla, dat eerder dit jaar de prijzen van zijn Model 3 en Y elektrische auto's in Japan verlaagde.
Kei-auto's zijn razend populair in Japan, vooral in plattelandsgebieden met weinig openbaar vervoer. Pick-up trucks zoals de Suzuki Carry en de Daihatsu Hijet hebben vanafprijzen van rond de vijfduizend euro en zijn zeer zuinig in het gebruik.
Foto: TORU YAMANAKA/Getty Images
De populariteit van de Nissan Sakura contrasteert met de relatief trage transformatie van de Japanse auto-industrie naar elektrische voertuigen.
Naar verwachting worden er dit jaar zo'n 57.000 volledig elektrische auto's verkocht in Japan. In de eerste negen maanden van dit jaar werden er in Japan in totaal ruim 2 miljoen auto's verkocht.
LEES OOK: Autofabrikanten zijn in een race verwikkeld om snelladen drastisch te verbeteren: is het slim om nog even te wachten met aankoop van een elektrische auto?