OPINIE – Van alle boeken die ik de afgelopen 25 jaar las, is er één boek dat me meer inzicht heeft gegeven dan welk ander boek dan ook. En dat boek stamt uit 1970, mijn geboortejaar!
Ik heb het over Future Shock, de bestseller van de in 2016 overleden futuroloog Alvin Toffler. Zijn radicale visie heeft generaties leiders in de zakenwereld en daarbuiten geïnspireerd.
Toffler groeide op als kind van joodse immigranten in de New Yorkse wijk Brooklyn en wilde op 7-jarige leeftijd al schrijver worden. Hij begon in 1959 als auteur voor tijdschriften zoals Fortune te werken. Niet veel later werd hij ingehuurd door IBM om onderzoek te doen naar de maatschappelijke gevolgen van de opkomst van computers en kunstmatige intelligentie.
In 1970 publiceerde hij z’n baanbrekende studie Future Shock. Later volgden nog twee boeken: The Third Wave (1980) en Powershift (1990).
Future Shock gaat in essentie over wat er gebeurt in een maatschappij als veranderingen extreem snel gaan, met sociale disruptie en ontregeling van reguliere beslissingsprocessen als gevolg. Anno 2019 is dit boek nog altijd extreem actueel.
In The Third Wave gaat Toffler specifiek in op de komst van internet, email en interactieve media. In dit boek muntte hij als eerste het begrip information overload.
Wat ik vooral van Toffler heb geleerd, is dat de huidige vierde industriële revolutie, waarbij gegevensuitwisseling tussen machines steeds belangrijker wordt, in essentie een sociologisch kwestie is. Meer nog dan een technologisch fenomeen. Verandering heeft een exponentieel karakter gekregen en vraagt om een andere manier van denken en reageren.
In het moderne jargon wordt vaak gesproken over Digitaal Darwinisme: het fenomeen waarbij technologieën, consumenten en de maatschappij in brede zin zich sneller ontwikkelen dan gevestigde merken kunnen bijhouden. Het is een fenomeen dat ook overheden en tal van andere organisaties bedreigt.
Bedrijven als Amazon, Facebook, Google, Netflix en Tesla realiseren zich allemaal dat tijdig inspelen op trends waardevoller is dan ooit tevoren. Ze innoveren op een schaal die we nog nooit eerder hebben gezien, met als gevolg een exponentiële groei die zijn gelijke in de geschiedenis niet kent.
Het verschil in mentaliteit met klassieke bedrijven? Traditionele Mad Man vertrouwen op de kracht van reclame, Math Men innoveren op basis van nieuwe trends. Dat laatste geeft ze een ongekende voorsprong.
Alvin Toffler zag deze ontwikkelingen al tientallen jaren geleden aankomen. Dus als je Future Shock nog niet gelezen hebt: ik hoop dat je er net zo van geniet als ik ooit deed.
Igor Beuker is een energieke, professionele communicator met een bewezen trackrecord als keynote speaker en gastheer: een bekroonde marketingstrateeg voor wereldwijde merken zoals Nike, Amazon, L’Oréal en Unilever. Als trendwatcher, serial entrepreneur en angel investor weet Beuker als geen ander wat ondernemers drijft en bezighoudt.