In een poging haar belangrijkste doelgroep opnieuw aan zich te binden, slaat mediaconglomeraat Disney een nieuwe weg in.  De nieuwste serie, Sheriff Callie’s Wild West, is eerder te zien op tablets dan op televisie.

Dat schrijft The New York Times.

Voor steeds meer peuters is de tablet het eerste scherm waar ze mee in aanraking komen. Daarom heeft Disney besloten de eerste negen afleveringen van de serie, over een kat met een roze cowboyhoed, via mobiele apparaten beschikbaar te maken.

Vanaf 24 november is de serie via de Watch Disney Junior app te bekijken. Pas begin volgend jaar worden de afleveringen op de twee traditionele Disney-zenders, Disney Channel en Disney Junior, uitgezonden.

Volgens Nancy Kanter, manager van Disney Junior Worldwide, slaat haar bedrijf hiermee compleet een nieuwe weg in. “Het heeft ons verbaasd hoe snel kleine kinderen zich nieuwe technologieën eigen maken. “

Tablets

Disney maakt haast om de kleinste kijkers voor te blijven. Uit onderzoek van Disney blijkt dat meer dan de helft van de gezinnen met kinderen een tablet in bezit heeft. Dat is een toename van veertig procent vergeleken met vorig jaar.

Niet alleen zijn veel tablets geschikt voor de kleine handen van kinderen, ook steeds meer ouders omarmen in hoog tempo de apparaten als bron van vermaak.

"We krijgen veel e-mails van vaders die ons ervoor bedanken dat ze hun televisie weer terughebben", zegt Albert Cheng, chef digitale media van de Disney-ABC Television Group. Volgens Disney is de app sinds juni 2012 zo'n vijf miljoen keer gedownload en zijn er in die periode 650 miljoen video's via de app bekeken.

Verdienmodel

Veel managers bij televisieproviders denken dat apps als Watch Disney Junior een belangrijke schakel vormen in het verdienmodel. Door abonnees deze diensten te bieden, hopen de managers dat abonnees hun kabel- en satellietabonnementen niet opzeggen.

Wie de serie over de cowboy-kat met een lasso van mie wil bekijken, moet wel invullen bij welke provider hij klant is. Volgens Albert Cheng is het bieden van goede content via de app 'een mogelijkheid om de waarde te vergroten'.

Vernieuwde website

Deze maand lanceerde Disney een verbouwde versie van de  website DisneyJunior.com. Met de vernieuwde wil Disney volgens chef Albert Cheng uitstralen dat het de tablet het belangrijkste scherm vindt.

Ook biedt het bedrijf steeds meer videocontent via de app aan. Met afleveringen van 'Sofia the First' en 'Doc McStuffins' moedigt het kinderen aan om tijdens het kijken op de tablet veelvuldig te tikken, te swipen en zelfs te praten.

Concurrentie

Disney promoot de nieuwe tablet-serie ook om de concurrentiepositie te verstevigen.  In februari lanceerde concurrent Nickelodeon, onderdeel van Viacom, een applicatie met clips uit tekenfilms, spelletjes en hele afleveringen. Voor die app kreeg Nickelodeon de Interactive Media Emmy Award uitgereikt.

Begin volgend jaar introduceert Nickelodeon ook een app gericht op peuters. De lancering van die nieuwe app valt samen met het begin van een vernieuwde programmering.

Volgens Disney-manager Kanter biedt de serie Sherriff Callie's op tablets kinderen nu ook de mogelijkheid meerdere afleveringen in één keer te bekijken. Hiermee hoopt Disney traditionele series, waarvan de afleveringen met lange tussenpozen worden uitgezonden, te verslaan.

Sommige Disney-managers zien Callie de cowboykat als een antwoord op Hello Kitty, een merchandise-ster van het Japanse bedrijf Sanrio. Kanter: "We denken dat kinderen hiermee op een zeer effectieve manier bij de serie worden betrokken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl