Wie ooit in een Disneypark geweest is, weet hoe moeilijk het is om de
merchandise te ontwijken: Mickey bekers, T-shirts, pennen, schriften. Op
elke hoek van het park staat wel een souvenirkraampje.

Ook buiten de parken barst het van de Disney-producten. Er is speelgoed,
kleding, elektronica, eten en drinken, en nog veel meer. Vorig jaar zette de
consumentenproductentak van Disney 26 miljard dollar om.

Nu zoekt het bedrijf het in het hogere segment en gaat luxe producten
verkopen. Bijvoorbeeld trouwjurken van bijna 4000 dollar, leren fauteuils en
hele tuinmeubelsets. Disney wordt steeds meer een lifestyle-merk.

Zo heeft het bedrijf een trouwjurkenlijn. Ontworpen door designer Kirstie
Kelly, de enige verwijzing naar Disney is het feit dat de jurken
geïnspireerd zijn op de prinsessen uit de sprookjes. Zo kan de bruid trouwen
als Doornroosje of Belle, uit Belle en het beest. Nergens ook maar Mickey
Mouse-oren te bekennen.

Al sinds 2002 probeert Disney het duurdere segment te veroveren, door
partnerships te sluiten met bekende ontwerpers als Paul Smith of Dolce &
Gabbana. Die ontwierpen een met glittertjes bezet Mickey Mouse T-shirt, met
een prijskaartje van 1400 dollar. Doel was om door middel van deze producten
het merk Disney wat hoger in de markt te zetten.

Nu gaat Disney een stapje verder, door met niet-Disney gerelateerde
artikelen een echt luxemerk in de markt te willen zetten. Met namen als
Disney couture, Walt Disney Signature en Bloc28 onderscheidt het bedrijf
deze lijnen van de typische Disney-producten.

Disney Consumer Products verwacht de komende twaalf maanden een omzet van 85
miljoen te draaien. Binnen vijf jaar moet dat 500 miljoen dollar per jaar
zijn.

Disney bracht donderdag de cijfers over het vierde kwartaal naar buiten. Ook
Disney begint te merken dat het slecht gaat met de Amerikaanse economie.
Deed het bedrijf het eerder nog beter dan concurrenten, nu meldde het
bedrijf een winstdaling van 13 procent. De netto omzet daalde tot 760
miljoen dollar, dezelfde periode het jaar ervoor was dat nog 877 miljoen
dollar.

Bij de presentatie van de cijfers, verklaarde Disney-CEO Bob Eiger dat
de bankencrisis duidelijk merkbaar was. "Het aantal boekingen voor onze
parken in de VS, is duidelijk gedaald sinds Lehman failliet ging." Het
bedrijf voorziet een slecht kerstseizoen en ook voor 2009 zijn de
vooruitzichten niet al te zonnig.

Naast de parken zijn ook de televisiestations van Disney, die afhankelijk zijn
van advertentie-inkomsten, hard geraakt. Ongeveer 20 procent van de totale
inkomsten van Disney is afkomstig uit advertenties.

(Zie de slideshow rechts, voor een overzicht van nieuwe Disney-producten.)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl