Detailhandel Nederland verwacht dat Nederlanders dit jaar een recordbedrag van 530 miljoen euro aan cadeautjes en lekkernijen voor het sinterklaasfeest uitgeven, een stijging van 3 procent vergeleken met vorig jaar.
Dat maakte de brancheorganisatie woensdag bekend.
Vorig jaar ging het om 515 miljoen euro aan extra omzet. De winkeliersvereniging schrijft de stijging toe aan ,,de toenemende belangstelling voor het oer-Hollandse feest als gevolg van de discussie over Zwarte Piet.” Ook het gestegen consumentenvertrouwen draagt bij aan de positieve stemming. ,,Consumenten durven weer geld uit te geven en grijpen sinterklaas aan om weer eens flink uit te pakken.”
Zwarte Piet pakt goed uit
Detailhandel Nederland zegt blij te zijn dat consumenten zich niet laten afschrikken door de commotie rond het sinterklaasfeest. ,,Integendeel, het pakt goed uit. Nog nooit was er zo vroeg in het jaar al aandacht voor het leukste kinderfeest van Nederland”, stelt de organisatie.
Onverminderd populair zijn dit jaar kleine cadeautjes die kinderen in de schoen krijgen, vanaf het moment dat de Sint in het land is. Voor pakjesavond op 5 december gaan volgens de winkeliers vooral traditionele cadeaus als speelgoed, spelletjes en parfum als warme broodjes over de toonbank.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl