De directie en de ondernemingsraad van Tata Steel Nederland maken zich “ernstige zorgen” over de werkgelegenheid en zelfstandigheid van het voormalige Hoogovens. Tata Steel werkt aan een fusie met branchegenoot ThyssenKrupp en uit een uitwerking van de plannen zou een zorgwekkend beeld naar voren komen voor de Nederlandse tak van het staalbedrijf.
De fusie kost mogelijk veel meer banen dan de 4.000 die eerder zijn gemeld. Volgens de ondernemingsraad (or) worden grote delen van ondersteunende diensten mogelijk verplaatst naar lagelonenlanden of geschrapt. “Alleen al in IJmuiden heb je honderden van zulke banen.”
Bij de bekendmaking van de fusie werd gesproken over het schrappen van 4.000 banen verspreid over alle onderdelen van de toekomstige joint venture. De helft daarvan zou ten koste gaat van Tata Steel Europe, waar IJmuiden een van de grootste onderdelen van is.
De ondernemingsraad drong eerder al aan op garanties voor de toekomst van Tata Steel Nederland die de werkgelegenheid, zelfstandige koers en investeringsmogelijkheden van IJmuiden zouden moeten waarborgen. Daar is geen gehoor aan gegeven. De directie noemt dat in een verklaring “onacceptabel”.
Misverstand
Vorige maand zei topman Hans Fischer van de Europese tak van Tata nog dat de fusie mogelijk zonder gedwongen ontslagen kan. Hij noemde de banenredactie een misverstand dat uit de wereld geholpen moest worden.
Eerder spraken werknemers en vakbonden ook al hun zorgen uit over de fusie. Volgens voorzitter Frits van Wieringen van de centrale ondernemingsraad werd altijd ontkend dat een samengaan gepaard zou gaan met ontslagen. “Maar dat gebeurt nu dus wel”, zei hij in september over het oorspronkelijke aantal van 4.000 verloren banen.
Vakbond FNV maakte zich toen ook al zorgen over de zeggenschap van de Nederlandse tak en sloot acties niet uit. “Wij zullen er alles aan doen om banenverlies te voorkomen”, luidde het in september.