,,BMW heeft een sterk geloof in deze fabriek, maar je moet het bewijzen. BMW is niet over een nacht ijs gegaan, de eerste contacten waren een jaar geleden al. We hadden het voordeel dat we succesvolle productiestarts op onze cv hebben staan.”

Het tot stand komen van de contracten rond NedCar is niet vanzelf gegaan. Met name de mededeling in februari dat Mitsubishi de fabriek ging verkopen, maakte verder praten met BMW heel moeilijk. ,,Op 6 februari stortte de wereld in. BMW had ineens grote vraagtekens: wat moeten we nog met NedCar”, herinnert Govaarts zich.

Enorme klus

,,We hadden een bedrijfsplan gemaakt ervan uit gaande dat de productie van de Outlander nog wel even zou duren. Maar Mitsubishi maakte de verkoop en sluiting bekend. Ons bedrijfsplan, opgesteld voor BMW, was opeens waardeloos. Op 7 februari moest ik hemel en aarde bewegen om te voorkomen dat BMW er een streep door zette. Tijdens een videoconferentie met BMW heb ik een vlammend betoog gehouden en een tijdschema beloofd, waarbinnen we een nieuw bedrijfsplan zouden maken. Dat werd vervolgens boksen om het halen van deadlines, maar we zijn erin geslaagd!”

,,Het is een enorme klus geweest. Het is uiteindelijk gelukt omdat alle partijen vertrouwen in elkaar hadden. Dat heeft ook te maken met de geweldige drive van VDL-directeur Wim van der Leegte en de bijdrage die minister Maxime Verhagen heeft geleverd. Op momenten waarop er bottlenecks dreigden in de discussie heeft Verhagen er mede voor gezorgd dat partijen weer op dezelfde lijn zaten.”

NedCar, zei Goovaarts, wordt nu een zelfstandig bedrijf binnen VDL, dat een kapitaalinjectie van 50 miljoen euro deed. Met de gebouwen en het materiaal dat Mitsubishi achterlaat, moet NedCar daarmee aan zijn toekomst bouwen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl