Drie op de tien Nederlanders is bereid de supermarkt links te laten liggen en direct eten bij de producent te bestellen. Maar dan moeten de producten wel anders of goedkoper zijn dan in de supermarkt.

Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van ABN Amro, waar Distrifood over schrijft.

Op de vraag aan 1.100 consumenten of ze gebruik zouden willen maken van de mogelijkheid om voedingsmiddelen rechtstreeks online bij de producent te kunnen bestellen buiten de supermarkt om, antwoordt 12% ‘zeker wel’ en 17,5% ‘waarschijnlijk wel’.

Producenten zien grote voordelen in het direct leveren aan de consument, niet alleen om de omzet en marges te verhogen, maar vooral ook om direct toegang te hebben tot de klant en daarvan te leren om producten te kunnen verbeteren.

Ruim 58 procent van de in het onderzoek ondervraagde consumenten geeft aan te overwegen rechtstreeks bij de producent te bestellen als het daar goedkoper is. Voor ruim 48 procent is het vooral van belang dat er speciale producten zijn die niet verkrijgbaar zijn in de supermarkt.

Volgens ABN Amro kan het voor producenten aantrekkelijk zijn te leveren via een eigen webshop, zodat ze beter op de hoogte raken van het koopgedrag en de wensen van consumenten:

"Voor partijen die geen fysieke verkooppunten hebben of onvoldoende schapruimte krijgen, is internet het ideale middel om producten aan de man te brengen, direct contact te maken en informatie te verkrijgen over het gedrag en de voorkeuren van de klant. Die informatie levert inzichten op waarmee een producent het assortiment verder kan verbeteren, het animo voor nieuwe producten kan testen of herhalingsaankopen kan stimuleren."

Maar makkelijk is direct aan de klant verkopen niet, getuige alleen al de titel van het onderzoek: "Producent zoekt korte route naar consument, maar treft rocky road". Op dit moment wordt volgens de bank slechts voor 80 miljoen euro per jaar aan online-boodschappen direct bij de producent gedaan, terwijl supermarkten jaarlijks in totaal 32 miljard euro omzetten, waarvan 1 miljard euro online.

Producenten kunnen wellicht ook helemaal niet goedkoper leveren dan de supermarkt, stelt het rapport: "Wanneer producenten de supermarktlogistiek overslaan, wil dat nog niet zeggen dat alle functies en de daarbij behorende kosten van de supermarkt automatisch komen te vervallen."

Lees meer over boodschappen: