De NS gaat de bezuinigingen die noodzakelijk zijn door het debacle met de Fyra niet realiseren door treinkaartjes duurder te maken.
Dat stelde minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem dinsdag in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z.
Dijsselbloem ging in op het bedrag van 340 miljoen euro dat de NS in de komende 10 jaar moet bezuinigingen, vanwege de schade die is ontstaan door het mislukte project met hogesnelheidstrein Fyra.
Bezuinigingen NS
Die bezuinigingen zijn volgens de minister mogelijk door het spoorwegbedrijf efficiënter te laten werken. Volgens Dijsselbloem heeft de NS ook beloofd de besparingen op die manier te behalen.
,,Er zijn echt efficiencymogelijkheden binnen de NS en die gaan we uitputten”, zei Dijsselbloem over de bezuinigingen. ,,De NS is een heel groot bedrijf, met een heel grote jaaromzet, het moet mogelijk zijn daar efficiencywinst te behalen. Duurdere kaartjes zijn geen efficiencywinst. Het gaat ons om besparingen waarbij je de kwaliteit van de dienstverlening overeind houdt, maar het gewoon efficiënter doet.”
NS krijgt 125 miljoen voor Fyra-treinen
De Fyra-treinen van de NS gaan terug naar de fabriek in Italië en de NS ontvangt 125 miljoen euro, zo spraken de Nederlandse Spoorwegen, fabrikant AnsaldoBreda (AB) en diens moedermaatschappij Finmeccanica (FNM) op 17 maart af
De partijen zullen afzien van financiële claims, inclusief die voor mogelijk geleden schade aan beide zijden, zo stelde de NS.
Door de ontvangst van de 125 miljoen kan NS het totale verlies als gevolg van het V250-project aanzienlijk beperken, gaf de NS medio maart aan. Het aanvankelijke waardeverlies kan worden teruggebracht tot 88 miljoen euro. ,,Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AnsaldoBreda zullen het waardeverlies verder verminderen'', aldus de NS.
De Fyra moest reizigers via een snelle treinverbinding van Amsterdam naar Brussel en terug brengen. De Fyra begon op 9 december 2012 tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar had sindsdien last van vertragingen en uitval. De NS besloot begin vorig jaar de Fyra 's uit de dienstregeling te nemen.
AnsaldoBreda ontwikkelde de V250 Albatros voor het traject tussen Nederland en België. Ze zijn gemaakt in het Italiaanse Pistoia en hebben een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een complete trein kan 546 passagiers vervoeren, is ruim 200 meter lang en weegt geladen 485 ton.
In totaal zijn er 19 van deze treinen gemaakt. 16 daarvan staan in Nederland en daarvan heeft de NS er negen daadwerkelijk gekocht. Alle 16 treinen worden op termijn teruggebracht naar Italië. De procedure voor de vergunning daarvoor wordt nu gestart.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl