Na meer dan een jaar ontwikkelen is de nieuwe site van de Volkskrant de lucht ingegaan. Daarmee wil de krant de aandacht van lezers beter vast kunnen houden gedurende de dag.
De vernieuwde Volkskrant-site is sinds donderdag live, en er is nogal wat veranderd. Niet alleen is het design op de schop gegaan, aan de achterkant is de techniek vanaf nul opgebouwd. Lezers kunnen onder meer hun eigen nieuwsstroom samenstellen door bepaalde journalisten en specifieke onderwerpen te volgen.
Naast de gratis nieuwssite, is er een ‘Plus-omgeving’ zoals de Volkskrant het noemt. Daar is de gehele inhoud van de krant te raadplegen voor abonnees, maar ook voor bezoekers die een dag-, week- of maandpas aanschaffen.
Z24 sprak over de digitale vernieuwing met Jeroen Verkroost. Hij is chief digital officer van De Persgroep, de Belgisch-Nederlandse uitgever van onder meer de Volkskrant, AD en Het Parool.
Lezer beter bedienen
Geen tijd en te duur, dat zijn de twee meest genoemde redenen waarom mensen hun krantenabonnement de deur uit doen. “Eigenlijk is dat hetzelfde argument. Naarmate mensen ergens minder gebruik van maken, wordt het gevoelsmatig steeds duurder”, zegt Verkroost.
“Als je ‘s ochtends brood staat te smeren, heb je soms geen tijd om de column van Sylvia Witteman te lezen. De boterhammen zijn op dat moment belangrijker”, aldus Verkroost. “Als dat tien dagen op rij gebeurt en je er dus weinig gebruik van maakt, krijg je het idee dat je de kosten van de krant er niet uithaalt. Dan zeg je ‘m op een gegeven moment op.”
Omdat steeds minder mensen 's ochtends aan de keukentafel de krant open slaan, wil de Volkskrant op meerdere momenten van de dag de lezer bereiken. Dat is de gedachte achter de lancering begin dit jaar van de app V Select, waarmee tien artikelen uit de krant van de dag erop alvast te lezen zijn. Verkroost: “Daarmee claimen we een ander gebruiksmoment.”
Met de nieuwe digitale omgeving zet de Volkskrant de volgende stap in dat proces. Het flexibele systeem speelt in op de multimediale nieuwsbehoefte van de lezer, die wisselt gedurende de dag. ‘s Middags is het moment voor snel scannen van nieuws en hebben lezers geen tijd voor uitgebreide achtergrondverhalen. ‘s Avonds op de bank is meer het moment voor video en grote foto’s op de tablet. “We hebben een oceaan aan content”, zegt Verkroost. “Daarop kunnen we nu verschillende lenzen leggen waarmee mensen op verschillende momenten van de dag iets van hun gading kunnen vinden.”
Overname PCM verwerken
Dat dit nieuwe gebruiks- en betaalmodel er pas in het najaar van 2014 is, komt volgens Verkroost omdat De Persgroep de overname van PCM van vijf jaar geleden moest verwerken. Daarmee kwamen de Volkskrant, AD en Trouw in handen van de Vlaamse uitgever Christian Van Thillo, die eerder al Het Parool had gekocht.
“Dat was toch een beetje de kleine vis die de grote vis opslokt”, aldus Verkroost. De Vlaamse en Nederlandse organisaties moesten kennis uitwisselen en aan elkaars werkcultuur wennen. Dat heeft enkele jaren gekost. “De focus lag in eerste instantie op de kranten, om die beter te maken”, geeft Verkroost aan. “Websites hadden toen niet de prioriteit.”
Verkroost werd in 2013 binnengehaald om de digitale strategie van De Persgroep op poten te zetten. Hij werkte hiervoor zes jaar bij Microsoft als country manager Advertising & Online. Eerder was hij bij SBS verantwoordelijk voor de online activiteiten van Veronica, NET5 en SBS6. Verkroost: “Ik had in de mediawereld ongeveer elk mediatype gedaan, behalve kranten.”
Digitale leercurve
Het afgelopen jaar heeft Verkroost de ontwikkeling van de nieuwe site geleid. Daar hoorde niet alleen een nieuw design bij, ook de achterkant is volledig vernieuwd. “De digitale omgeving is de drukpers van de komende jaren”, aldus Verkroost. “Je moet zorgen dat dat goed voor elkaar is”.
Nu staat er een zelfgebouwd systeem dat voldoet aan alle wensen van De Persgroep. Maar dat ging niet zonder vallen en opstaan. Verkroost: “We dachten: als iedereen zijn eigen legoblokje maakt en in december af heeft, dan zetten we de boel in elkaar en is de death star klaar (gigantische ruimteschepen uit de Star Wars-films, waarvan de legoversie bijna 4000 steentjes telt, red.). Dan kom je erachter dat het niet zo werkt.”
Zo wilde het ontwikkelteam oorspronkelijk het technische hart van de oude Volkskrant-site gebruiken; dat zou een hoop tijd besparen. Na een paar maanden kwamen ze erachter dat het toch beter was geweest om met een schone lei te beginnen.
Dat er onverwachte hobbels zijn bij het bouwen van een nieuwe digitale omgeving, is niet verwonderlijk. De Persgroep is van oorsprong een krantenconcern, geen softwarebedrijf. “We hadden op dit vlak nog geen leercurve doorgemaakt”, zegt Verkroost. “Op sommige vlakken hebben we lopen prutsen.”
Toch moet de uitgever de omslag maken, zoals de chief information officer Luc Verbist in het jaarverslag vorig jaar al opmerkte. Eerst ondersteunde software het werk van de redacties, nu is het een product geworden dat De Persgroep verkoopt aan consumenten.
Die trend ziet Verkroost ook. Hij schat dat over twintig jaar zo’n 40 procent van de kosten van een krantenbedrijf opgaan aan het ontwikkelen van zaken als ondersteunende software, websites en apps.
Eén onderstel, verschillende merken
Voorlopig maakt alleen de Volkskrant-site gebruik van het nieuwe systeem, maar in de toekomst zullen ook andere krantensites van De Persgroep overstappen. Verkroost trekt de vergelijking met auto’s van Volkswagen, Audi en Seat. “Ze hebben hetzelfde onderstel, dezelfde motor, maar de carrosserie verschilt.” Datzelfde geldt straks ook voor Volkskrant.nl en AD.nl: aan de achterkant hetzelfde, maar met een verschillend uiterlijk.
Al betekent dat niet dat alles van de ene site zomaar gekopieerd wordt voor de andere, benadrukt Verkroost. De titels hebben hun eigen profiel en redactie. “We geloven in concurrentie tussen titels. Als het AD de cultuuragenda van de Volkskrant wil, dan gaan we dat niet letterlijk kopiëren en plakken. Elke titel krijgt zijn eigen onderscheidend vermogen.”
Lees ook
De Persgroep loopt voorop in kranten, maar waar blijft digitaal?
Neergang papieren oplage kranten zet door, digitaal biedt beetje compensatie
En toen was er nog maar 1 gratis krant in Nederland
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl