Een maaltijd bestellen bij Foodora, een taxi bij Uber of een paar dagen het huis van een ander huren via Airbnb: het is lang niet zo ingeburgerd als vaak wordt aangenomen.
Het zijn vooral de hogeropgeleide twintigers, dertigers en veertigers die van deze platformen gebruik maken.
Dat schrijft Trouw dinsdag op basis van onderzoek van Newcom research & consultancy onder 3000 Nederlanders van 15 jaar en ouder.
Kloof
Volgens het onderzoek tekent zich een digitale kloof af. De reden daarvan is redelijk simpel aldus de onderzoekers: hogeropgeleiden verdienen meer en kunnen zich daardoor eerder een taxi-ritje met Uber veroorloven. Daarbij is de behoefte om van dit soort technologie gebruik te maken groter bij deze groep.
Newcom kijkt ieder jaar naar de naamsbekendheid van merken als Thuisbezorgd, Etsy en Peerby, maar vraagt ook naar leeftijd, opleiding en social media-gebruik.
Niet verrassend: gebruikers van online platformen zijn ook grootverbruikers op het gebied van social media. In het onderzoek rekent Newcom bol.com en Marktplaats ook tot de deel- of platformeconomie, maar kijkt daarbij alleen naar het tweedehands aanbod.
Digitale vaardigheden
Of het daadwerkelijk over een digitale kloof gaat, daar zijn de meningen over verdeeld. Zo trekt Thuisafgehaald juist ook veel lager opgeleiden, daar is de doelgroep veel breder.
Toch sluit Martijn Arets, onderzoeker Platform Economie aan de Universiteit Utrecht, in de krant niet uit dat sommige mensen buiten de boot vallen. Door een gebrek aan digitale vaardigheden of apps die draaien om het beoordelen van afnemers en aanbieders met sterren of cijfers. Als je onder een bepaalde rating komt, lig je er namelijk al snel uit.
LEES OOK: 21 sollicitatievragen die als valstrik zijn bedoeld en waar je je lelijk in kunt verslikken