De Duitse toeleverancier aan de auto-industrie Schaeffler heeft bij zijn voorgenomen beursgang flink last van het dieselschandaal bij Volkswagen. Door het tumult dat de autofabrikant veroorzaakte op de aandelenmarkten zijn de omstandigheden dermate verslechterd dat Schaeffler maandag het aantal uit te geven aandelen verlaagde van 166 miljoen naar 75 miljoen stuks.
Bovendien werd de beursintroductie met vier dagen uitgesteld tot 9 oktober. Volkswagen is goed voor 10 procent van de jaaromzet van Schaeffler en daarmee de grootste klant van het bedrijf uit Herzogenaurach. Potentiële investeerders meldden zich de laatste tijd dan ook massaal bij Schaeffler met de vraag wat de gevolgen zijn van het schandaal. Schaeffler stelde dat zijn producten geen rol spelen in het door VW toegegeven gesjoemel met uitstootwaarden.
Het oorspronkelijke plan om 166 miljoen aandelen te plaatsen zou circa 3 miljard euro in het laatje hebben gebracht, waarmee het een van de grootste Duitse beursgangen van dit jaar zou zijn geweest. Nu de omvang ruimschoots is gehalveerd, zakt de opbrengst naar circa 975 miljoen euro. ,,Door het negatieve sentiment, veroorzaakt door Volkswagen, vragen beleggers een grotere korting dan we voorzagen”, zei bestuursvoorzitter Klaus Rosenfeld. ,,Daarom hebben we besloten de emissie te verkleinen”.
Rosenfeld verwacht overigens niet dat het schandaal leidt tot een ,,significante” omzetdaling. Schaeffler gebruikt de opbrengst van de beursgang om zijn schuldenlast van ruim 6 miljard euro te verlagen. Het bedrijf stak zich in 2008 diep in de schulden voor de uiteindelijk mislukte poging om branchegenoot Continental in te lijven.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl