Het dieselschandaal bij Volkswagen loopt kans nog groter te worden. De autobouwer onderzoekt of auto’s met een ander type motor ook voorzien zijn van technologie om tests te bedriegen.
De 11 miljoen auto’s die teruggeroepen worden, zijn uitgerust met een EA189-motor. Volkswagen gaat nu kijken of vroege versies van de opvolger van deze motor, de EA288, ook systemen hebben die tests om de tuin leiden. Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt donderdag. Om hoeveel auto’s het zou gaan kon de VW-woordvoerder nog niet zeggen.
Het draait om zogenoemde Euro 5-krachtbronnen. Op de terreinen van VW-dealers staan sinds vorige maand enkel nog diesels met ‘eerlijke’ Euro 6-motoren. De Euro 6-variant van de EA288 is in elk geval niet fout, benadrukt VW.
Eén van grootste terugroepacties ooit
Met of zonder extra liegdiesels is de terugroepactie van 11 miljoen auto’s nu al één van de grootste ooit. De 11 miljoen bekende sjoemeldiesels krijgen nieuwe onderdelen onder de motorkap die de ontwerper niet voorzien heeft. Aanvankelijk was de hoop dan een software-update genoeg zou zijn, maar dat geldt voor lang niet alle auto’s. De autobouwer overweegt om speciale werkplaatsen op te zetten om de auto’s ‘opnieuw uit te rusten’, hoewel niet duidelijk is wat dat precies behelst. Hiervoor trekken de Duitsers 5,4 miljard euro uit.
Maar de reparaties zijn maar een fractie van de uiteindelijke kosten. Volkswagen zal ook dealers tegemoet moeten komen die met onverkoopbare auto’s blijven zitten.
Kosten kunnen oplopen tot 30 miljard
In de VS alleen al zal Volkswagen volgens persbureau Bloomberg 325 rechtszaken voor z'n kiezen krijgen. Tel dat op bij compensatie voor milieuagentschappen in verschillende landen en de kosten stijgen wellicht tot 30 miljard euro, als we het Duitse Auto Insititut mogen geloven.
De herstelwerkzaamheden moeten in januari beginnen, maar door alle complicaties rijzen er twijfels of Volkswagen dat gaat halen. De nieuwe CEO van Volkswagen Matthias Müller legde zichzelf een deadline op. "Eind volgend jaar moeten alle auto's gerepareerd zijn." Dat lijkt een moeilijke opgave, want van de 11 miljoen auto's rijden er 8,5 miljoen rond in de 28 EU-lidstaten die allemaal hun eigen standaarden en regels hebben.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl