Volkswagen is bij lange na niet de ergste vervuiler onder de producenten van dieselauto’s. Diesels van Fiat, Renault en Opel-Vauxhall stoten veel meer stikstofoxiden uit dan de auto’s van de Duitse gigant, die vorig jaar werd betrapt op het gebruik van speciale software in zijn automotoren om de Europese uitlaatgastests te misleiden.
Dat blijkt uit een nieuw grootschalig onderzoek door de Brusselse campagnegroep Transport & Environment, aangehaald door The Guardian. T&E testte tientallen verschillende automodellen tijdens normaal dagelijks gebruik. Dan blijken ze veel vervuilender dan tijdens de laboratoriumtests waarmee de Europese Unie zijn emissienormen handhaaft. “Koploper” is Fiat.
De dieselmotoren van deze Italiaanse fabrikant, die behalve in Fiats ook zijn te vinden in Lancia’s, Alfa Romeo’s en de auto’s van het Japanse Suzuki, stoten gemiddeld ruim vijftien keer meer stikstofoxiden uit dan de strengere nieuwe maatstaf Euro 6 toestaat, en meer dan zes keer zoveel als de limiet van de eerdere Euro 5.
Het Franse Renault en zijn dochtermerken Nissan, Infiniti en Dacia overschrijdt Euro 6 zo’n veertien keer, Opel-Vauxhall tien keer en zelfs het luxemerk Mercedes-Benz produceert gemiddeld zes keer de limiet van Euro 6.
‘Dieselgate’ schaadde verkopen Volkswagen nauwelijks
De diesels van Volkswagen, ook te vinden in de auto’s van Audi, Skoda en Seat, blijven daar ruimschoots onder. Maar dat bewijst geenszins dat de Duitse fabrikant “zijn les zou hebben geleerd”, stelt T&E.
De meeste Volkswagen-modellen die de campagnegroep testte, waren ook al te koop voordat vorig jaar zomer 'Dieselgate' losbarstte. Het schandaal gaat het VW-concern naar schatting achttien miljard dollar kosten aan boetes, schadevergoedingen en terugroepacties.
Maar de afzet van VW's, Audi's, Skoda's en Seats lijkt er nauwelijks onder te hebben geleden. Vorig jaar verkocht Volkswagen wereldwijd 2 procent minder auto's, maar in het eerste kwartaal van 2016 waren dat er 0,8 procent meer, waardoor de Duitsers hun aartsrivaal Toyota voorbij staken en weer de grootste autofabrikant ter wereld werden. Het verzuim van de EU andere automerken opnieuw te testen na Dieselgate noemt T&E "een afgang voor het Europese toezichtstelsel".
In Europa rijden 29 miljoen smerige diesels rond
De campagnegroep schat dat er in Europa 29 miljoen personen- en bestelauto's rondrijden met dieselmotoren die veel sterker vervuilen dan de limieten toestaan, een aantal dat bovendien nog steeds zou toenemen.
Stikstofoxiden gelden als een serieuze bedreiging van de volksgezondheid, die alleen al in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks 23.500 mensen het leven zou kosten. De meeste autofabrikanten werpen tegen dat zij zich keurig aan de wet houden: al hun dieselmodellen passeerden immers zonder problemen de lab-tests voor Euro 6 en Euro 5.
T&E bepleit een massale terugroepactie voor alle diesels die Euro 5 en 6 overtreden. "Het is heel eenvoudig om software upgrades door te voeren waardoor hun uitstoot in het normale dagelijkse verkeer wel binnen de wettelijke grenzen blijft."