Dat is donderdag bekendgemaakt.

Boer is op dit moment nog verantwoordelijk voor de Europese supermarktdivisie
van Ahold. Sander van der Laan, de algemeen directeur van Albert Heijn, zal
Boer in die functie opvolgen.

,Ik ben zeer trots en vereerd met mijn benoeming tot topman van Ahold, in deze
fase waarin wij ons bedrijf verder versterken en laten groeien", aldus de
toekomstige bestuursvoorzitter van Ahold in een persbericht.

Albert Heijn
De 53-jarige Boer zwaaide tot 1 januari de scepter bij de Nederlandse
supermarktketen Albert Heijn, drogisterijformule Etos en slijterij Gall &
Gall. Boer kwam in 1998 bij het supermarktconcern in dienst. Hij werkte voor
zijn komst bij Ahold onder meer voor Unigro, de voorloper van het huidige
Super de Boer. Boer is ook de voorzitter van de Nederlandse
belangenbehartiger voor de supermarktbranche Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel.

Vorig jaar november kondigde Ahold een reorganisatie van het management aan.
Boer kreeg de leiding over de Europese activiteiten en Lawrence Benjamin
kreeg de Amerikaanse activiteiten onder zijn hoede. De herindeling van taken
moest Benjamin en Boer de gelegenheid geven meer tijd te besteden aan de
groeimogelijkheden in bestaande en nieuwe markten. Ahold heeft dit jaar
aangegeven winkels te willen openen in België.

Benjamin zal begin 2011 met pensioen gaan, zo werd donderdag bekendgemaakt.
Carl Schlicker, die nu verantwoordelijk is voor de dagelijkse praktijk bij
de Amerikaanse supermarkten, zal zijn positie als zogeheten Chief Operating
Officer van alle Amerikaanse activiteiten overnemen.

Rishton weg
John Rishton was sinds januari 2006 in dienst bij Ahold. Eerst als de
financieel topman. Hij volgde in november 2007 officieel de Zweed Anders
Moberg op als de hoogste baas bij Ahold. Hij had die functie al sinds juli
2007 op interimbasis vervuld, na het plotselinge vertrek van Moberg. Onder
zijn leiding voerde Ahold een ingrijpend verbeterprogramma door in de
winkels in de Verenigde Staten waarbij er meer huismerkartikelen op de
schappen kwamen en prijzen verlaagd werden. De strategie bleek succesvol.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl