Een Zweeds spoorbedrijf knipt niet alleen kaartjes op zijn trajecten, het bedrijf scant nu ook microchips die onder de huid van reizigers zijn geplaatst.

SJ, een staatsvervoerder sinds 2000, kondigde onlangs aan dat het begint met het scannen van handen van mensen met een bepaalde biometrische chip in hun huid.

Het bedrijf schat dat ongeveer 200 van de geschatte 2000 Zweedse ‘biohackers’ de service zal gaan gebruiken. Deze zal officieel begin juni van start gaan, zo schrijft the Independent.

Sommige conducteurs zijn al tegen wat kleine problemen aangelopen – dat iemand’s LinkedIn naar boven kwam in plaats van zijn virtuele ticket -, toch is SJ positief.

“Sommige mensen denken dat ze gevolgd kunnen worden via een microchip, maar als dat iets is waar ze ongerust over zijn dan kunnen ze zich beter zorgen maken over hun mobiele telefoon en pinpas”, aldus een woordvoerder tegen the Independent. “Je kunt al op zoveel manieren gevolgd worden.”

Als het gaat om digitale betalingen, dan is Zweden één van 's werelds meest high-tech landen. Maar twee procent van alle transacties worden betaald in cash, de rest wordt betaald met credit cards en andere manieren van mobiel betalen. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten wordt 33 procent nog altijd in cash betaald.

Onderhuidse implantaten zijn sinds een paar jaar een steeds populairdere manier van biohacking. Mensen gebruiken het implantaat bijvoorbeeld om hun huis en auto op slot te doen. Ondertussen testen wetenschappers implantaten die kanker kunnen monitoren.

SJ komt waarschijnlijk nog veel hordes tegen voordat het dit systeem groots kan uitrollen. Op dit moment maken al veel mensen zich zorgen over de veiligheid van hun financiële data als het opgeslagen is in het implantaat. SJ zegt aan iedere reiziger een abonnementsnummer te hebben gehangen, waardoor de informatie privé blijft.

Het product is dus vooral iets voor mensen die dapper genoeg zijn om een chip in hun hand te laten implanteren.

LEES OOK: 10 keer dat een grote baas lacherig deed over een baanbrekende technologie… en het mis had