De Amerikaanse investeerder Ross Gerber was lange tijd een grote fan van Tesla, maar hij is er steeds meer van overtuigd dat de fabrikant van elektrische auto’s lijdt onder het chaotische leiderschap van Elon Musk.

Halverwege vorig jaar onthulde Gerber dat hij voor 60 miljoen dollar aandelen Tesla had verkocht, omdat de investeerder vreesde dat de auto’s van Tesla steeds minder populair zouden worden. Begin december zei Gerber dat Tesla nauwelijks positieve gevolgen zou ondervinden van de nauwe banden Musk met president Donald Trump.

De verwachtingen van Gerber lijken voorlopig uit te komen. Na een aanvankelijke koersstijging direct na de Amerikaanse verkiezingen van november vorig jaar, zijn aandelen Tesla dit jaar met 16 procent gedaald.

Gerber ziet een opeenstapeling van problemen voor Tesla, waaronder de torenhoge waardering van het aandeel, zorgen over de vooruitgang op het gebied van autonoom rijden en de gevolgen van het onvoorspelbare gedrag van Musk.

In een interview met Business Insider stelt Gerber dat het aandeel Tesla kwetsbaar is voor een koersdaling van liefst 50 procent dit jaar.

Afgelopen jaar verlaagde Gerber het belang van zijn investeringsmaatschappij in Tesla met 31 procent. Eind vorig jaar had hij nog 262.000 Tesla-aandelen ter waarde van 106 miljoen dollar.

Dit zijn 4 redenen waarom Gerber verwacht dat Tesla het zwaar krijgt dit jaar:

1. Volledig autonoom rijden 'werkt niet'

Gerber voorziet dit jaar een ramp voor de waarde van het aandeel Tesla, mede vanwege de te ambitieuze doelstelling van Musk om in juni een autonoom rijdend taxinetwerk te lanceren in de Texaanse stad Austin.

“Dit probleem zal de komende maanden aan het licht komen, omdat de deadline voor autonoom rijdende taxi's al over een paar maanden is. Het lijkt bijna onmogelijk om dit doel te realiseren”, vertelt Gerber aan Business Insider.

Volgens Gerber is het kernprobleem dat de zelfrijdende Tesla niet de LIDAR-sensoren gebruikt waar andere partijen wel op vertrouwen, zoals Waymo van Alphabet. In plaats daarvan gebruikt Tesla camera's.

“Tesla loopt ver achter op het gebied van robottaxi's en autonoom rijden, dat staat buiten kijf,” zegt Gerber. Hij denkt dat Waymo's aanpak ook "een veiliger systeem" oplevert.

“Ik zit nu in het kamp dat denkt dat je LIDAR nodig hebt voor veilige, zelfrijdende auto's,” zegt hij. “Tesla zal tegen een muur aanlopen, waarbij ze niet verder komen met hun ontwikkeling, tenzij ze de hardware veranderen.”

2. Elon Musk is afgeleid

Musk is een druk baasje. Hij leidt meerdere bedrijven, zoals Tesla, SpaceX en xAI, twittert veelvuldig op X, probeert met het Departement van Overheidsefficiëntie fors te snijden in het Amerikaanse ambtenarenapparaat, en is vader van 11 kinderen. Je kunt gerust zeggen dat er voor Musk niet genoeg tijd in een dag is.

Gerber denkt dat dit een probleem is voor Tesla, zeker gelet op het feit dat Musk zich de afgelopen maanden alleen op kunstmatige intelligentie (AI) lijkt te hebben gericht.

“Zijn voornaamste focus ligt op AI, en dat is eigenlijk meer een nadeel voor Tesla dan dat het een voordeel is voor xAI en alle andere bedrijven,” zegt Gerber. “Als hij al zijn tijd zou steken in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, zou ik veel meer vertrouwen hebben in Tesla.”

3. Autoverkopen onder druk

Terwijl de hype rond Tesla zich concentreert op autonoom rijden, blijft de verkoop van auto's de kernactiviteit van het bedrijf. En die verkopen vertragen juist.

Vorig jaar daalde de verkoop van elektrische auto's bij Tesla voor het eerst op jaarbasis. Bij de meest recente toelichting op de financiële resultaten zei het management een “terugkeer naar groei” te verwachten, met voor 2025 een voorspelling van 20 procent tot 30 procent hogere verkopen.

Voor Gerber is de toenemende concurrentie van het Chinese merk BYD, de grootste fabrikant van elektrische voertuigen ter wereld, een echte bedreiging voor de verkopen van Tesla buiten de Verenigde Staten.

“De Chinese president Xi heeft heel duidelijk gemaakt dat hij wil dat Chinese techbedrijven en fabrikanten van elektrische auto's succesvol worden, niet Tesla”, zegt Gerber. “BYD is zo'n sterk Chinees bedrijf. Iedereen in de opkomende markten auto's koopt van BYD.” Desondanks verkocht Tesla vorig jaar nog bijna 1 miljoen voertuigen in China.

De andere bedreiging voor Tesla betreft de nauwe band van Musk met president Donald Trump. “Die nauwe band irriteert mensen. Ik heb een dergelijke woede tegen Tesla nog niet eerder gezien. Maar het is geen boosheid tegenover Tesla als bedrijf, het is vanwege Elon. Dit is de enige manier waarop mensen Musk kunnen raken,” legt Gerber uit.

Zangeres Sheryl Crow plaatste afgelopen week een video op Instagram waarin ze haar Tesla, die ze uit protest verkocht, gedag zwaaide. “Er komt een moment dat je moet beslissen met wie je verbonden wilt zijn. Tot ziens Tesla”, schreef Crow op Instagram.

Deze trend zou ook buiten de VS kunnen doorzetten. De Britse zakenkrant Financial Times berichtte dat de verkoop van Tesla's in januari in Frankrijk met 63 procent is gedaald, in Duitsland met 60 procent en in Noorwegen met 38 procent. “We moeten Tesla's verkopen, maar mensen willen ze gewoon niet meer,” zegt Gerber.

4. Waardering van het aandeel Tesla is hoog

Tesla heeft altijd tegen een hogere waardering gehandeld op de beurs dan andere autofabrikanten en andere grote techbedrijven. Echter, als de vertraging in de verkoop auto's aanhoudt, kan die waarderingspremie aanzienlijk afnemen.

Met een marktkapitalisatie van 1.100 miljard dollar is Tesla bijna vijf keer zo groot als Toyota op de beurs, ondanks het feit dat Tesla's winst vorig jaar slechts 20 procent van die Toyota was, blijkt uit gegevens van YCharts.

De koers-winstverhouding op basis van de verwachte winst over de komende twaalf maanden ligt voor Tesla op 118 keer de winst. Dat is meer dan drie keer zo hoog als de koers-winstverhouding van Nvidia, het op één na duurste aandeel uit de groep van Big Tech-bedrijven met de bijnaam “Magnificent 7”.

“Het probleem voor mij is dat ik 100 miljoen dollar in Tesla heb tegen 125 keer de winst. Dat komt niet eens in de buurt van een koers-winstverhouding van een normaal Magnificent 7-aandeel”, zegt Gerber. “Dus de kwetsbaarheid van Tesla is dat het met 50 procent kan dalen als het dit jaar niet goed gaat. Daarom verkopen we aandelen Tesla. We verkopen omdat we denken dat ze behoorlijk overgewaardeerd zijn.”

Sommige analisten op Wall Street zijn het met Gerber eens. Zakenbank JPMorgan was negatief over de meest recente kwartaalresultaten van Tesla. Analisten van de zakenbank hanteren een koersdoel van 135 dollar voor aandelen Tesla, wat neerkomt op een potentiële terugval van 60 procent ten opzichte van de huidige niveaus.

LEES OOK: Kan Tesla zonder Elon Musk? Deze managers runnen het automerk in de praktijk