• CEO Jensen Huang van AI-chipmaker Nvidia heeft onlangs in een podcast uit de doeken gedaan hoe hij mensen aanneemt.
  • Volgens Huang is het voor sollicitanten heel makkelijk om zich voor te bereiden op technische vragen tijdens een sollicitatiegesprek.
  • De topman zal daarom eerder één diepe vraag stellen en referenties checken.
  • Lees ook: AI-chipmaker Nvidia presteert beter dan verwacht, maar toch daalt aandeel fors

Als je een sollicitatiegesprek hebt met CEO Jensen Huang van de Amerikaane AI-chipmaker Nvidia dan kun je ervan uit gaan dat je referenten een telefoontje krijgen.

In een recente aflevering van de podcast “Tech Unheard” zei hij dat sollicitatiegesprekken “geen ideale manier” zijn om te bepalen of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie. “In principe kan iedereen doen alsof ze een heel constructief gesprek voeren”, zegt Huang. “Je kunt als sollicitant al heel veel leren van filmpjes op YouTube over hoe je een sollicitatiegesprek moet voeren.”

Huang zegt dat de technische vragen over het bedrijf vaak online worden gedeeld en daarmee wordt het “moeilijk” om oprechte en diepgaande sollicitatiegesprekken te voeren. Om toch een effectief gesprek te kunnen hebben, stelt Huang vaak één hele diepe vraag en analyseert hij hoe kandidaten hun antwoord daarop beredeneren.

Daarnaast hecht de CEO veel waarde aan referenties. “Ik check de referenties en stel hen de vragen die ik eigenlijk aan de kandidaat zou stellen”, zegt Huang. “Je kunt altijd zorgen voor een geweldige presentatie, maar het is heel moeilijk om weg te rennen van je verleden.”

Sterke groei werknemers bij Nvidia

Nvidia wordt momenteel gezien als het boegbeeld van de AI-hype, omdat het bedrijf een ijzersterke positie heeft op de markt voor computerchips die geschikt zijn om zware AI-modellen op te laten draaien. Het aantal werknemers groeide in een jaar tijd van 26.100 naar 29.000, waarbij interne referenties verantwoordelijk waren voor meer dan 40 procent van de nieuwe aanstellingen.

Volgens Huang kan een groot deel van het succes bij de werving worden verklaard door "transparantie" over de visie en strategie van het bedrijf, dat tijdens de gehele sollicitatieprocedure doorklinkt.

Lindsey Duran, verantwoordelijk voor recruiting bij Nvidia, zei eerder tegen Business Insider dat mensen die komen solliciteren bij Nvidia, kunnen verwachten dat ze een eerlijk verhaal horen over wat werken bij het bedrijf inhoudt.

Duran gaf dat een baan bij Nvidia niet alleen afhankelijk is van een diploma in computerwetenschappen. Ze benadrukte het belang van projectervaring en leiderschaps- en communicatievaardigheden. “Je moet een passie hebben voor technologie en je moet willen werken aan echt complexe problemen,” zei ze. “We worden echt gedreven door de inhoud. Het gaat niet om je functietitel, het gaat om het werk zelf.”

Nvidia is nu een van de meest gewilde bedrijven om te werken in de technologiesector. Veel van de grootste spelers op het gebied van artificial intelligence vertrouwen op de computerchips van Nvidia om AI-modellen te ontwikkelen en te trainen.

De aandelen van het bedrijf zijn de afgelopen twee jaar sterk gestegen. Het bedrijf is nu bezig met de uitrol van de nieuwe Blackwell-chipsystemen. Nviida heeft ook deelgenomen aan de recente financieringsronde van OpenAI's ter waarde van 6,6 miljard dollar.

Nvidia is op de beurs inmiddels meer dan 3.000 miljard dollar waard. Via aandelenregelingen hebben veel werknemers geprofiteerd van de sterke stijging van de koers van het aandeel Nvidia.

LEES OOK: Vergeet Nvidia: het topaandeel in de S&P 500-index is dit vrij onbekende energiebedrijf