Waar (retailend) Nederland in de ban is van de introductie van Picnic, vult Jet.com de headlines in de Verenigde Staten. Net als de Nederlandse websuper wist Jet.com al ver voor zijn lancering de aandacht voor zich op te eisen. Niet heel gek, als je grootmacht Amazon van de troon wilt stoten.
Jet.com zag twee weken terug het levenslicht; anderhalf jaar nadat er voor het eerst over werd geschreven, schrijft RetailWatching.nl.
In eerste instantie lag de focus op mede-oprichter Marc Lore van Diapers.com, die flink wat geld ophaalde voor een nieuwe startup. Diapers.com verkocht in 2010 voor driehonderd miljoen dollar aan luiers en vergelijkbare items, totdat Amazon het bedrijf op de radar kreeg. De online marktleider verlaagde vervolgens de prijzen van zijn eigen luiers, waarna Diapers zich wel moest overgeven.
Het hijsen van de witte vlag leverden de eigenaren toch zo’n 550 miljoen dollar op. Marc Lore zelf ging aan de slag bij Amazon, de nieuwe eigenaar van zijn bedrijf. Na iets meer dan twee jaar trouwe dienst vond hij het echter genoeg geweest: dat wat Amazon doet, kan hij namelijk veel beter. Het was de start van zijn kruistocht tegen zijn oud-werkgever. Nadat Lore in juli 2014 55 miljoen dollar had opgehaald bij investeerders, was ook de term ‘Amazon-killer’ geboren.
Abonnementen verkopen
Jet.com belooft e-commerce opnieuw uit te vinden. Hoe? “Simpel”, zegt Lore bij de lancering. “Betaal slechts 49,99 dollar per jaar en je bespaart op ongeveer alles wat je online wilt kopen.”
Jet.com is volgens zijn oprichter geen traditionele online marktplaats, maar een ‘financial trading system’. “Het verdienmodel van Jet is namelijk alleen winst maken op abonnementsgelden en niet op de producten die we verkopen. Alle kostenbesparingen worden teruggegeven aan de consument.” Leden die gedurende de abonnementsperiode hun bijdrage niet terug hebben verdiend, krijgen het verschil terug.
Maar daar blijft het niet bij. Abonnees krijgen niet alleen korting als ze bij Jet.com shoppen, maar ook bij honderden andere webwinkels. Wanneer ze via Jet.com op de pagina van bijvoorbeeld Zara belanden, sparen ze bij hun aankopen zogenoemde JetCash. Korting die in een later stadium ingezet kan worden bij aankopen bij Jet.com zelf.
Toch draait het bij Jet.com niet alleen om korting, geeft Lore aan. Hij werkt naar eigen zeggen aan een nieuw bedrijf, met de waarden vertrouwen, transparantie en eerlijkheid als uitgangspunten. “Van ons verdienmodel tot aan onze cultuur: we handelen tot in extremen naar deze waarden. Of we nu te maken hebben met medewerkers, retailpartners of klanten.”
Echt veel korting bij Jet.com?
Mooie woorden, maar voor de consument gaat het toch vooral om korting. Direct na de lancering van Jet.com vergeleek analysebureau Boomerang Commerce de prijzen met Amazon.com. Daarvoor onderscheidde het bureau negen categorieën, waarin telkens honderd producten vergeleken werden.
En wat blijkt? Jet.com biedt veel populaire producten voor soms meer dan de helft goedkoper aan. Van de in totaal negenhonderd prijzen die zijn vergeleken, lagen 729 het laagst bij Jet.com. Dat betekent dat de consument in 81 procent van gevallen goedkoper uit is bij het nieuwe initiatief.
Een groot voordeel van Jet.com ten opzichte van andere e-commerce startups is zijn slagkracht. In totaal haalde het initiatief liefst 225 miljoen dollar op aan groeigeld. En waar Amazon zo nu en dan nog zwarte cijfers moet schrijven om zijn investeerders gerust te stellen, maakt Jet zich daar totaal niet druk om.
Sterker, Lore verwacht dat zijn bedrijf tot 2020 ‘honderden miljoenen’ verlies gaat draaien. “Het draait allemaal om schaalgrootte”, legt de CEO uit tegenover CNBC. “We hebben ons ten doel gesteld om over vijf jaar een jaaromzet van twintig miljard dollar te draaien. Op dat moment zijn we groot genoeg.”
Prijzenoorloog
Maar is Jet niet te laat? Amazon heeft mede dankzij zijn Prime-abonnement miljoenen klanten aan zich geboden die, zo blijkt uit recent onderzoek, minder interesse hebben in andere retailers. Jet.com mikt eigenlijk helemaal niet op deze Amazon-klanten, stelt Lore. Er zijn namelijk nog altijd negentig miljoenen huishoudens in de Verenigde Staten die geen Prime-abonnement hebben. “Dit wordt de snelste en goedkoopste bezorgoptie voor deze huishoudens.”
Boomerang Commerce denkt dat de prijsstelling van Jet.com een kettingreactie kan veroorzaken in de retailsector. De kapitaalkrachtige startup kan de race naar de bodem een nieuwe impuls geven. Amazon zal zich namelijk niet laten kennen en genoegen gaan nemen met minder marge, met als gevolg dat ook een BestBuy zijn prijzen naar beneden gooit. Die elektronicaretailer belooft namelijk de prijzen van Amazon te matchen.
Walmart, ’s werelds grootste retailer, heeft op zijn beurt al wat prijzen aangepast na het zien van de hoge kortingen bij Jet.com. Kunnen we eigenlijk nog wel over een ‘Amazon-killer’ spreken?
Lees ook op Retailwatching.nl
3 redenen waarom Picnic Albert Heijn en Jumbo pijn kan doen
De (on)mogelijkheden van gedeelde winkelconcepten
Chatten met winkelketens: werkt dat?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl