Met 880 gefietste kilometers per persoon in 2017 kun je stellen dat we in Nederland verknocht zijn aan onze tweewieler. In geen enkel land met een dergelijk welvaartsniveau wordt zoveel gefietst. Toch stappen we en masse in de auto als we naar ons werk moeten. Daar wil de Nederlandse overheid nu verandering in brengen.
Sinds 1 januari 2020 bestaat er een nieuwe fiscale regeling rond de fiets van de zaak. Hierdoor wordt het voor bedrijven en werknemers makkelijker om voor een scherpe prijs per maand een gloednieuwe elektrische fiets te rijden.
Er is alleen één belangrijke consequentie: als je als werknemer kiest voor een fiets van de zaak lever je het recht op kilometervergoeding in. Op de dagen dat je met de fiets komt, krijg je immers geen reiskostenvergoeding. Veel professionals maken sinds de jaarwisseling de balans op en rekenen zich rijker met de kilometervergoeding. Ze missen echter een paar voordelen die verborgen gaan achter dat dagelijkse fietstochtje naar werk.
Een soortgelijke fout maken werkgevers, die eigenlijk te weinig kostenposten vergelijken. Onderstaande zaken veranderen namelijk zodra je elektrisch gaat fietsen.
De kosten en besparingen op een rij
Laten we de kosten die je als werkgever of werknemer kunt besparen even op een rij zetten, zodat je in één overzicht kunt zien wat een e-bike van de zaak je nog meer oplevert.
Auto & km-vergoeding | E-bike van de zaak | |
---|---|---|
Vergoeding reiskosten | 0,19 ct per kilometer | Ter beschikking gestelde leasebedrag (gemiddeld 70 euro per maand) |
Onderhoud aan vervoersmiddel | Eigen onderhoud | Volledig ontzorgd met servicebeurten en pechhulp |
Brandstof | Gemiddeld 20 liter per maand | Ongeveer 10 euro per jaar, als je de accu 2x per week oplaadt (volgens deze bron) |
Kosten voor maandelijkse beweging zoals sportschool | 45 euro per maand sportschool | 0 euro, want gemiddeld 1 uur per dag extra bewegen |
Ziektekosten | In 2018 had 50,2% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht, wat risico’s meebrengt voor de gezondheid | Fietsen naar werk vermindert het ziekteverzuim met gemiddeld 15%. Jaarlijks 400 euro per werknemer. |
Parkeerkosten | Gemiddeld 800 euro per plek per jaar | Op de plek van een auto kun je 12 fietsen stallen |
Leaseprijs | Leaseprijs vanaf ongeveer 150 euro per maand voor werkgever, bijtelling voor de werknemer bij meer dan 500 kilometer per jaar privé | Vanaf ongeveer 80 euro (exclusief BTW-aftrek) per maand voor werkgever, niet meer dan 15 euro bijtelling voor werknemer |
Tijd | Dagelijks staat er in Nederland in elke spits zo’n 500 kilometer file | Het kabinet investeert 345 miljoen euro in de aanleg van nieuwe, snelle fietsroutes |
Slechts 13 procent van de werkgevers stimuleert op dit moment het vervoersmiddel bij zijn personeel. Opvallend, want de e-bike lijkt het antwoord op een hoop vraagstukken waar bedrijven mee kampen. Naast mogelijke kostenbesparingen, zijn er vooral ook voordelen voor de lange termijn.
Een fiets is namelijk een van de beste manieren om je werknemers vitaal te houden. Je komt al snel aan de aanbevolen 30 minuten beweging per dag.
En dat is niet het enige. Uit diverse bronnen blijkt dat er een enorme vergrijzing bestaat binnen de Nederlandse arbeidspopulatie. Nu mensen langer doorwerken, speelt dat alleen maar meer. Hoe stimuleer je deze werknemers om vitaal te blijven? Bovendien hebben bedrijven een beperkt aantal parkeerplaatsen, terwijl er wel veel vraag naar is.
Bereken het verschil tussen een kilometervergoeding en een leasefiets
Volgens een inventarisatie van AD hebben de tien grootste steden van Nederland verder een milieuzone waar oude auto’s geweerd worden. Amsterdam werkt zelfs aan een compleet autoluwe binnenstad.
Voor bedrijven die zich in deze gebieden bevinden, is de e-bike een manier om toegankelijk te blijven én een duurzaam imago hoog te houden. Dat laatste is steeds belangrijker om jong personeel aan je te binden, in de huidige krapte op de arbeidsmarkt een groot voordeel.
De afweging tussen kilometervergoeding krijgen of bijtelling betalen kent dus verschillende besparingen. Als werkgever kost je werknemer een e-bike bieden minimaal ongeveer 80 euro per maand, maar het is wel de ideale manier om personeel gezond en betrokken te houden. Werknemers betalen een kleine bijtelling en leveren weliswaar mogelijk hun reiskostenvergoeding in, toch is het dé lifestyle-verandering om productiever en gezonder te worden en op andere maandelijks kosten te besparen.
Bereken hieronder wat het als werkgever voor verschil maakt als je een kilometervergoeding geeft of een leasefiets faciliteert. Je ziet dan snel wat het per maand kost.
Dit artikel is tot stand gekomen door een samenwerking met Hellorider.