De gerenommeerde nieuwszender CNN heeft een problem: jongeren laten de programma’s links liggen. Een YouTube-ster met 5,8 miljoen volgers moet daar wat aan doen.
Casey Neistat (35) heeft zijn faam aan YouTube te danken en publiceert op zijn kanaal filmpjes rond uiteenlopende onderwerpen. Een van de beroemdste video’s is een montage van een reis van tien dagen door Europa, Afrika en Azië die meer dan 22 miljoen keer is bekeken.
Relevanter wellicht voor de CNN-deal is het feit dat Neistat de video-berichtendienst Beme opzette. Het nieuwsbedrijf heeft die startup ingelijfd voor een onbekend bedrag.
All werknemers van Beme, dat verdwijnt, komen in dienst bij CNN en Neistat krijgt een toonaangevende functie bij de nieuwe afdeling.
‘Nieuws en media hebben gefaald’
Neistat moet daarmee nieuws gaan verslaan met live en hyperlokale video maar niet als een ’traditioneel’ mediabedrijf. “Een groot deel van mijn specifieke publiek ziet nieuws en media als een mislukking”, zei Neistat tegen The New York Times. “Mijn vader ziet het als het woord van God, maar ik denk dat jonge mensen dat duidelijk niet hebben.”
CNN heeft nog geen heel vastomlijnd idee: "We zullen misschien niet gaan brengen wat de meeste mensen 'nieuws' vinden, maar het zal wél relevant zijn voor de dagelijkse gesprekken die ons leven domineren."
De nieuw op te zetten dienst moet in de zomer van volgend jaar de lucht in gaan. CNN zet, naast het Beme-personeel, nog tientallen producers, bouwers, ontwerpers en contentmakers in onder de 'volledig vrije creatieve leiding' van Neistat.
"Casey heeft de weg gevonden naar bijna zes miljoen volgers, van wie de meesten niet naar CNN kijken", aldus de baas van CNN's digitale tak Andrew Morse. "Om dit publiek op een authentieke manier op te bouwen, moeten we iets nieuws bouwen."