- Bedrijven ontdoen zich en masse van managementposities, maar dat zou weleens kortzichtig kunnen blijken.
- Middenmanagers bieden jonge medewerkers juist nuttige ondersteuning, zegt een expert tegen Business Insider.
- Een manager zou niet ontslagen moeten worden, enkel omdat hij of zij een “defecte gereedschapskist” heeft.
- Lees ook: Geen ontslag voor IT-manager die zich ‘de beul’ zou hebben genoemd – Rechter vindt bewijs grensoverschrijdend gedrag nog te mager
Leidinggevenden uit het middenmanagement zijn al geruime tijd de boksbal op de werkvloer. Werknemers zien hun directe leidinggevenden als bemoeizuchtig, achterhaald en klagen dat zij pronken met hun werk.
Toch zouden we het middenmanagement niet geheel moeten afschaffen, zegt Koma Gandy tegen Business Insider. Ze is vicepresident van bedrijfskunde en leiderschap bij het Amerikaanse zakelijke trainingsplatform Skillsoft.
We zouden ons volgens haar eerder moeten realiseren wat het middenmanagement waardevol maakt.
Dat antwoord, denkt Gandy, zit hem in de ontwikkeling van betere soft skills. Door beter te communiceren en luisteren, meer empathie te tonen en emotioneel intelligenter te worden, zouden middenmanagers hun baan kunnen redden, meent ze.
Leiders moeten volgens Gandy investeren in managers, om ze te helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden.
"Ik zou zeggen: waarom bewegen we niet meer richting die groep in plaats van erover na te denken hoe we deze groep kunnen afschaffen?", zegt Gandy.
De aanval op het middenmanagement
Bedrijven hebben het mes gezet in middenmanagementposities, vanwege de thuiswerktrend en om in de kosten te snijden. Ook is dit het gevolg van de afkeer van management door de Generatie Z (zij die geboren zijn tussen 1997 en 2012).
Voorstanders van "ontbazing" denken dat het Generatie Z'ers die de banenmarkt opkomen beter kan maken in hun werk, doordat ze meer autonomie krijgen.
Maar dit is kort door de bocht, zegt Gandy. Om te beginnen, bieden middlemanagers mentorschap aan juniorwerknemers, die vaak net uit de collegebankjes komen.
Jongeren die de arbeidsmarkt bestormen vinden hun eigen mentale gezondheid en werk-leef-balans het belangrijkst. Een goede manager stelt het zekerstellen van deze kwesties tot zijn of haar primaire takenpakket, meent Gandy.
"Sommige van de zaken die generatie Z van de werkvloer verlangt, kunnen op unieke wijze gefaciliteerd worden door uitgerekend de mensen die er volgens de trend nu uitgesneden worden, oftewel deze middenmanagers", zegt Gandy.
Een tekort aan training
Goede middenmanagers hebben training en begeleiding nodig, waaraan momenteel vaak een tekort is op de werkvloer, zegt Gandy.
Veel mensen zullen na een paar jaar werken automatisch in managementposities belanden, aldus de vicepresident. Er wordt vaak van ze verwacht dat ze weten hoe ze hun werk zonder veel begeleiding kunnen uitvoeren.
"Het is simpelweg: gefeliciteerd en veel succes", zegt Gandy. "Maar wacht, ga je me niet vertellen hoe ik een vergadering moet leiden? Ga je me niet vertellen hoe ik moet communiceren aan een team?"
Belangrijke vaardigheden die managers volgens Gandy zouden moeten ontwikkelen, zijn onder meer actief luisteren en communiceren, waardoor werknemers zich gewaardeerd voelen. Personeel zou erdoor sneller het gevoel krijgen dat hun werk ertoe doet en dat ze worden gezien als volwaardige mensen.
Als iemand uit het team bijvoorbeeld ondermaats presteert, kan dat zijn ontstaan vanwege een brede waaier aan redenen - er is iets aan de hand thuis, werknemers voelen zich onzeker over wat hun werk is of hoe zij binnen het bedrijf passen.
"Als je niet die emotionele intelligentie opbouwt om te achterhalen wat er gebeurt in de omgeving van die persoon, zul je nooit het potentieel ontsluiten en ontketenen dat ze kunnen leveren aan hun teams", zegt Gandy.
Een team met een manager die sterke soft skills heeft ontwikkeld, zal volgens Gandy "rimpeleffecten binnen de hele organisatie" bewerkstelligen.
Een defecte gereedschapskist
Als deze vaardigheden onderontwikkeld zijn, creëert dat juist wantrouwen onder teamleden, zegt Gandy. "Niemand wil gemicromanaged worden. Niemand wil iemand anders op de schouder hebben zitten."
Micromanagement ontstaat vaak niet zomaar. Het zou kunnen dat managers niet beter weten, zegt Gandy, omdat ze zelf zo zijn gemanaged toen ze nog een juniorpositie bekleedden.
Zo'n manager zou volgens Gandy niet ontslagen moeten worden, puur omdat zo iemand een "defecte gereedschapskist" heeft. Geen enkele manager komt volgens haar 's ochtends de werkvloer op met als doel om onder te presteren en het team het bloed onder de nagels vandaan te halen.
"Dat is een trainingstekort. Dat is gedrag dat aangepast kan worden", zegt ze. "Als je ze niet ondersteunt en lesgeeft en ze het gereedschap geeft zichzelf te ontwikkelen, dan zal het vanzelfsprekend aantrekkelijk lijken om er niets aan te doen."
Middenmanagers zijn een eenvoudig doelwit, volgens Gandy, maar het is op de lange termijn veel meer kosteneffectief voor bedrijven om te investeren in het trainen van deze vaardigheden.
"Ik denk echt dat het een kwestie is van: hoe kunnen we middenmanagers bewust ontwikkelen en blootstellen aan de soorten vaardigheden en het soort training dat ze nodig hebben om succesvol te zijn", zegt ze. "In plaats van dat hele cohort weg te gooien ten koste van een organisatie."