UberPOP is nu verboden in onder meer België en Duitsland. Maar het bedrijf achter de taxi-app raakt niet in paniek. Dit past in hun strategie.

Opnieuw een ogenschijnlijke tegenslag voor Uber. De rechter in Duitsland deed de service UberPop van de taxibemiddelingsdienst dinsdag in de ban.

Met UberPOP kunnen particuliere chauffeurs zonder taxivergunning hun diensten aanbieden via de app van Uber. De Duitse rechtbank sommeerde het Amerikaanse taxibedrijf de activiteiten te beëindigen, omdat het niet de benodigde vergunningen heeft volgens de wet op het personenvervoer.

Verboden in Brussel en Berlijn

Het is niet de eerste keer dat Uber zich bij de rechter moet verantwoorden. De taxi-app is inmiddels wereldwijd actief in 200 grote steden en roept plaatselijk veel verzet op bij gevestigde taxibedrijven.

In Brussel werd UberPop eveneens verboden nadat traditionele taxichauffeurs klaagden over oneerlijke concurrentie. De rechter ging daarin mee. Ook in Nederland ligt UberPop onder vuur, en worden chauffeurs die zich aanbieden via deze dienst volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport aangemerkt als snorders.

Om nu te zeggen dat Uber in zijn nopjes is met de verboden gaat te ver. Maar het bedrijf heeft er zeker baat bij vanwege de media-aandacht die het oplevert, zoals Derk Marseille van Duitslandnieuws.nl opmerkt op Twitter. Het is gratis pr.

Kijk je naar het grote plaatje, dan wordt duidelijk dat dit de enige manier voor Uber is om door te breken. De taximarkt is enorm gereguleerd. Chauffeurs moeten bijvoorbeeld een vergunning hebben, de juiste verzekering, een meter in de taxi en een medische keuring ondergaan.

Die regels zijn er natuurlijk om een goede reden, namelijk om de veiligheid van de passagier te garanderen. Maar diezelfde regels zorgen er ook voor dat gevestigde taxibedrijven een machtspositie hebben en het moeilijk is voor nieuwkomers om de markt te betreden. De vraag is waar de grens ligt tussen het beschermen van passagiers en het beschermen van gevestigde belangen.

Met particuliere chauffeurs die taxi-diensten aanbieden voldoet Uber niet aan alle regels voor taxi's, maar volgens het bedrijf zijn de huidige regels in veel landen verouderd en onduidelijk. Uber acht de kans klein dat het van alle instanties toestemming krijgt om legaal te opereren. Daarom redeneert het bedrijf uit San Francisco andersom, zoals internetdeskundige Jaap Stronks signaleert: eerst de markt en het publiek veroveren, dan kunnen wetgevers niet meer om Uber heen.

Overigens verweert Uber zich door te stellen dat het niet aan de taxiregels hoeft te voldoen, omdat het geen vervoersaanbieder is. Uber is naar eigen zeggen een technologiebedrijf, "een softwareoplossing die vraag en aanbod in de vrije markt aan elkaar koppelt".

Uber heeft aangegeven tegen het besluit van de Duitse rechter in beroep te gaan. Maar de uitspraak is in ieder geval van kracht tot de mondelinge behandeling van het beroep. Dat betekent dat Uber een boete kan krijgen van 250 duizend euro per overtreding.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl