Eén van de problemen van duurzame stroom uit windmolens en zonnepanelen is dat de levering sterke pieken en dalen kent. Volgens onderzoekscentrum ECN kan tijdelijke omzetting naar bewegingsenergie in een supersnelle, ondergrondse magneettrein de optimale oplossing zijn.
Dat meldt de site Energiebusiness.nl
Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) heeft een concept voor een ondergrondse, zwevende trein ontwikkeld. Niet om mensen mee te vervoeren, maar voor het reguleren van pieken en dalen in de aanvoer van wind- en zonne-energie. Deze zwevende trein maakt het mogelijk om 10 procent van de dagelijkse elektriciteitsbehoefte in Nederland op te slaan via kinetische energie.
Het elektriciteitsnetwerk heeft te maken met pieken en dalen in de hoeveelheid energie die verbruikt wordt. Met het toenemend gebruik van hernieuwbare bronnen komt hier echter een probleem bij kijken. Deze bronnen zijn, meer dan de fossiele tegenhangers, grillig in die hoeveelheid energie die ze aanleveren. Hierdoor is er met groene stroom een groter probleem in de pieken en dalen van vraag en aanbod. De ondergrondse zweeftrein van ECN moet dit probleem gaan ondervangen.
Magneettrein kan 2.000 km per uur
Ondergronds wordt de trein in een cirkel met een straal van 2,5 kilometer geplaatst. De maglev-trein van pure massa wordt in een vacuüm tunnel in beweging gezet met het teveel aan groene stroom. De snelheid van de trein kan dan oplopen tot 2.000 kilometer per uur. In perioden dat er te weinig duurzame energie wordt opgewekt, kan deze kinetische energie weer worden omgezet in elektriciteit en aan het net worden geleverd.
Zo kan er acht uur lang 2,5 Gigawatt elektriciteit opgeslagen worden of 48 uur lang 400 Megawatt. Volgens bedenker Wouter Engels is de zweeftrein van groot belang. ‘Wanneer we meer hernieuwbare energie gaan gebruiken, wordt opslag steeds belangrijker. Met deze uitvinding zijn fossiele brandstoffen straks echt niet meer nodig,’ aldus Wouter Engels.
Kosten: één tot twee miljard euro
De bijzondere uitvinding mag wat kosten, aangezien de trein ondergronds wordt geplaatst zal de bouw een flink prijskaartje hebben. Naar schatting van het ECN gaat het om een bedrag tussen de 1 en 2 miljard euro.
Volgens de bedenkers worden die kosten snel terugverdiend: deze vorm van energieopslag kost slechts een tiende van concurrerende initiatieven die nu ontwikkeld worden. ‘Het systeem staat nog in de kinderschoenen, maar als we dit met Nederlandse technologie kunnen ontwikkelen levert dat op termijn een mooi exportproduct op. Het is een oplossing om tot een veel duurzamere samenleving te komen,’ zegt Engels. Op die manier zouden de enorme kosten van de constructie terugverdiend kunnen worden.
Hieronder ziet u hoe de zweeftrein moet gaan werken.
Lees ook op Energiebusiness.nl en Energievastgoed.nl
Slim laadsysteem voor elektrische taxi's Schiphol
Crowdfunding voor barbecue op zonne-energie
PSV krijgt eerste stadion met LED-verlichting
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl