De McLaren F1-supercar ziet er nog altijd tijdloos uit, met z’n platte neus en brede voorkomen. Maar voor het onderhoud is iets heel ouderwets nodig: een Compaq-laptop uit de jaren negentig.
Het mag dan wel niet meer de snelste productieauto ter wereld zijn, maar de McLaren F1 spreekt nog altijd tot de verbeelding. Deze Britse machine, gelanceerd in de jaren negentig, won meerdere races tegen prototypes en racewagens, waaronder de 24 uur van Le Mans in 1995.
De topsnelheid van de F1 ligt – zonder snelheidsbegrenzing – op 386 kilometer per uur. Het is nog altijd de snelste wagen ter wereld met uitzondering van de Bugatti Veyron.
McLaren bouwde slechts 106 exemplaren van de peperdure straatracer en zes zijn er inmiddels verloren gegaan. De uniciteit van de wagen zorgt voor een navenant prijskaartje. Een McLaren F1 is tegenwoordig zeker 11 à 12 miljoen euro waard.
DOS-computer voor onderhoud
Maar dat is wellicht niet het bijzonderste feit over deze supercar. De honderd wagens die nog bestaan moeten namelijk onderhouden worden met een archaïsche computer. De Compaq LTE 5280, een DOS-apparaat uit de jaren negentig, is vereist om te praten met de systemen in de auto, schrijft autoblog Jalopnik in een reportage.
Niet alleen de superlichte carrosserie stamt uit de jaren negentig en was toen revolutionair, ook de computer komt uiteraard uit die dagen. De McLaren-technici maken nog steeds gebruik van de oude, op bestelling gemaakte computers, omdat ze beschikken over zogenoemde CA-poorten.
Waar tegenwoordig usb-poorten gemeengoed zijn, was er in de jaren negentig geen dergelijke standaard. De CA-poorten stelden McLaren in staat om de auto afdoende te beveiligen en te programmeren. Vooruitstrevend in de jaren negentig, maar nu verbazingwekkend gedateerd.
Een van de monteurs legt uit: "We werken momenteel aan een nieuwe interface die compatibel zal zijn met moderne laptops. De oude Compaqs worden steeds minder betrouwbaar en zijn ook moeilijker te krijgen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl