Managers zitten vol met jeukwoorden en adviezen die we allemaal wel kunnen bedenken. Maar sommige tips zijn iets radicaler dan andere. Volgens de Amerikaanse auteur en media-ondernemer Gary Vaynerchuk moet je namelijk afscheid nemen van een minder succesvolle vriend.
Dat zegt hij in een podcast bij de internationale collega’s van Business Insider.
Wellicht niet het meest opbeurende advies, geeft hij meteen toe. “Ik heb hier al veel langer over willen praten, maar ik was toch een beetje bevreesd. Want als je zoiets zegt, hebben veel mensen al snel iets van: ‘Bah, wat een vreselijke vent.'”
En wie is Vaynerchuk om dit te beweren? Welnu, de geboren Rus maakte vooral faam toen hij het wijnimperium van zijn familie uitbouwde van een omzet van 3 miljoen dollar op jaarbasis naar 60 miljoen (55,1 miljoen euro). Sinds 2009 staat hij aan het hoofd van zijn eigen marketingbedrijf VaynerMedia, gevestigd in New York. Zijn vermogen schatten experts op 50 miljoen dollar (46 miljoen euro).
Hij legt zijn impopulaire advies als volgt uit:
"Stel je voor: je besluit om minder tijd door te brengen met één vriend of vriendin die je constant afremt. Je spendeert die tijd met een positief ingestelde collega. Van 80 dagen met deze negatieve vriend, schakel je terug naar vier dagen. En je neemt 12 dagen de tijd om een band op te bouwen met die nieuwe persoon. Zelfs met zo'n klein verschil heb ik de mensen die ik coach fysiek zien veranderen. Hun hele leven neemt een andere wending."
De wet der gemiddelden
Overigens is de redenering achter Vaynerchuks advies niet nieuw. Meerdere auteurs en coaches zijn het erover eens dat de mensen om je heen een enorme invloed op je hebben. "Je bent het gemiddelde van de vijf mensen met wie je de meeste tijd doorbrengt", betoogt de Amerikaanse spreker Jim Rohn. Ondernemer en schrijver Tim Ferriss trekt die lijn verder door en zegt: "Je bent het gemiddelde van de vijf mensen met wie je je het meest identificeert."
De wet der gemiddelden ligt hieraan ten grondslag. Die stelt dat 'het resultaat van elke situatie het gemiddelde van alle mogelijke uitkomsten is'. Je kunt best vele vrienden hebben, maar uiteindelijk beïnvloeden de hechtste relaties met anderen hoe we beslissingen nemen en onze mening vormen.
"Blootstelling aan mensen die succesvoller zijn dan jij, heeft de potentie om je denkwereld te verbreden en je inkomen naar grote hoogte te katapulteren", zegt miljonair Steve Siebold. "We worden de mensen met wie we ons omringen - en daarom voelen zich winnaars aangetrokken tot andere winnaars."