De vraag naar groen in de stedelijke omgeving is de laatste jaren flink gegroeid. Als gevolg van toenemende problemen als hittestress en een verslechterende luchtkwaliteit stellen gemeenten in het kader van ‘klimaatadaptatie’ steeds meer eisen aan groenvoorzieningen in nieuwbouw- en renovatieprojecten.

Daarnaast wordt groen door vastgoedontwikkelaars steeds meer gebruikt als onderscheidend element in het verkoopverhaal naar potentiële huurders en kopers. Maar een strak gefotoshopt plaatje maakt nog geen groen gebouw: gewicht en andere technische uitdagingen zorgen ervoor dat lang niet alle projecten zo groen zijn als de glimmende folders suggereren. Dat biedt kansen voor innovatieve oplossingen, zoals de lichtgewicht bomen van The Urban Jungle Project.

“Een groenere stad is gewoon een fijnere plek om te wonen”, zegt medeoprichter Daan Grasveld. “Maar de ruimte in de stad is beperkt, de grond ligt vol met kabels en leidingen en de meeste bestaande gebouwen kunnen niet veel gewicht dragen. We moeten dus inventief zijn en beter gebruik maken van de ruimte die er nog wel is in de stad. Door de natuur te combineren met techniek vergroenen we waar het anders niet kan.”

Lichtgewicht constructies voor groen op gebouwen

De start-up begon met een innovatieve constructie om bomen op daken te kunnen plaatsen. De zogeheten Urban Tree staat niet met zijn wortels in de volle grond, maar hangt in een constructie die zorgt voor voeding en stabiliteit, ter compensatie van het beperkte wortelpakket.

Inmiddels is The Urban Jungle Project vier jaar verder en komt met het bedrijf met een volgende innovatie, genaamd ‘Jungle Blocks’. Deze modulaire en lichtgewicht elementen, 3D geprint uit gerecycled consumentenafval, maken het mogelijk om in een ‘plug and play’ landschap te creëren op daken, pleinen en straten in de stad.

Foto: The Urban Jungle Project
Foto: The Urban Jungle Project

Tesla laden aan een boom

Grasveld begon zijn carrière in een compleet andere sector: bij Sony Musc. Daar hield hij zich bezig met artiestencampagnes voor onder andere Mr. Probz en ontwikkelde hij een app die muziek koppelde aan stemmingen en activiteiten. Een soort ‘Tinder voor muziek’, waarbij gebruikers op basis van hun ‘mood’ en smaak continu naar muziek konden luisteren.

“We wilden het gemak van de radio combineren met de personalisatie van Spotify”, vertelt Grasveld. ‘’Hoewel de app intensief werd gebruikt, was het lastig om het juiste business model te vinden en verliep de samenwerking met Sony stroef. Na ruim twee jaar ontwikkelen zonder zicht op concrete vooruitgang moesten we de stekker eruit trekken en startte ik bij online supermarkt Picnic.’’

In deze periode raakte Grasveld geïnspireerd door een surrealistisch plaatje dat dat zijn vader Maarten, een landschapsarchitect, hem een keer liet zien: een Tesla die aan een boom wordt opgeladen.

‘’Mijn vader legde me uit dat bomen natuurlijke klimaatmachines zijn, die kunnen helpen om onze steden leefbaar te houden. Door bomen lichter te maken kunnen ze op daken en andere ongebruikte plekken in de stad worden geplaatst. En door bomen te laten schommelen in de wind, zouden ze ‘boomstroom’ kunnen opwekken. Ik zei: ‘Als dit allemaal klopt, heb je echt iets bijzonders’.’’

Natuur in de stad: daktuinlego

Grasveld maakte een businessplan en The Urban Jungle Project begon vorm te krijgen. “Terwijl ik bij Picnic werkte en de onderhandelingen met leveranciers deed, was ik in de avond- en weekenduren met dit nieuwe project bezig. We spraken met vastgoedontwikkelaars, aannemers en andere potentiële klanten, die enthousiast waren over het concept. In september 2020 hebben we samen met Boomkwekerij Ebben het bedrijf opgericht. Met als doel om de natuur terug te brengen in de stad.”

De eerste projecten volgden en inmiddels realiseert het bedrijf projecten door het hele land. Ook zijn de eerste stappen in België en Duitsland gezet. Grasveld legt uit dat de start-up met twee modellen werkt. “We kunnen projecten realiseren van ontwerp tot en met realisatie en onderhoud. Maar steeds vaker treden we ook op als leverancier van innovatieve groenoplossingen in andermans projecten. Uiteindelijk zien we dat als het schaalbare model waarmee we echt impact kunnen maken.”

De nieuw ontwikkelde Jungle Blocks moeten daarbij helpen. Grasveld omschrijft de modulaire elementen als een soort ‘daktuinlego’. Stukjes landschap die eenvoudig zijn te (ver)plaatsen met een hijskraan, waardoor het realisatieproces wordt versneld. Nog voor de lancering werden de eerste honderd Jungle Blocks al verkocht voor toepassing in diverse projecten, waaronder op het dakterras bij het hoofdkantoor van Belsimpel in Groningen en op de daktuin van een groot kantorenpand in Amersfoort.  

Grasveld merkt dat er steeds meer interesse is vanuit de vastgoedsector. Architectenbureaus en vastgoedontwikkelaars nodigen The Urban Jungle Project geregeld uit voor inspiratiesessies om te leren over oplossingen die helpen bij de toepassing van groen in de stedelijke omgeving. “Met lichtgewicht constructies, geproduceerd uit circulaire grondstoffen, willen we het makkelijker maken om natuur te intergreren in de gebouwde omgeving.”

LEES OOK: Jacqueline van den Ende (40) haalde al €260 miljoen op voor het klimaat: ‘De mensheid sterft uit als de wereld zo doorgaat’