De groei van metropolen in China en elders in de wereld brengt gigantische problemen met files en smog mee. De vraag hoe we van A naar B komen binnen een redelijk tijdsbestek en zonder vervuilende uitlaatgassen, is een van de grootste uitdagingen van de moderne stadsontwikkeling.
Duitse startup Lilium uit München heeft mogelijk een oplossing. Lilium is een elektrische jet die verticaal opstijgt en tot negen keer sneller reist dan een auto. De eerste vlucht van het prototype met twee zitplaatsen vond plaats in april 2017. De volgende stap van het bedrijf is de bouw van een vijfzitter met een bereik tot 300 kilometer. De beoogde topsnelheid is 300 kilometer per uur.
Met elektrische luchttaxi snel op je werk
De technologie heeft het potentieel om onze verhouding tot afstanden drastisch te veranderen. De reistijden tussen woning en werk kunnen flink worden bekort, zegt Lilium-investeerder Yann de Vries zegt tegen Business Insider Deutschland: “Luchttaxi’s zullen de wereld van forensen volledig veranderen. Wonen op het platteland wordt weer aantrekkelijk, want je bent nog steeds snel op je werk. Met Lilium kun je tot 70 kilometer buiten de stad wonen en toch binnen 15 minuten op kantoor zijn. Zo’n afstand kost je nu tot twee uur reistijd.”
De Vries is partner bij Atomico, een Scandinavische investeringsmaatschappij die geld heeft gestoken in Lilium. Hij hoopt dat de eerste jets in 2025 op de markt komen. Dit klinkt misschien optimistisch, maar ook andere bekende investeerders geloven in het project.
Bovendien heeft Lilium voor de bedrijfsvoering aansprekende mensen weten aan te trekken. Afgelopen augustus werden Tesla’s voormalige hoofd personeelszaken voor Europa, Meggy Sailer, en Airbus-manager Dirk Gebser aangetrokken.
Een maand later haalde de startup 90 miljoen dollar op in een tweede financieringsronde. Dit betekent dat er nu in totaal 100 miljoen dollar in het bedrijf is geïnvesteerd, waaronder vermogen van de Duitse durfinvesteerder Frank Thelen, medeoprichter Evan Williams van Twitter, de Chinese internetreus Tencent en investeringsmaatschappij Atomico.
Uber-achtige luchttaxi
Hoewel Lilium de nodige belangstelling heeft getrokken van rijke particulieren als mogelijk alternatief voor privéjets, is het juist niet de bedoeling dat Lilium een luxespeeltje voor de rijken wordt.
Investeerder De Vries: "Zo kijken de oprichters er niet tegenaan. Ze willen een transportsysteem voor de massa ontwikkelen, een goedkope taxidienst die in prijs kan concurreren met Uber, omdat je hem deelt met drie tot vier andere personen."
De luchttaxi zou op dezelfde manier moeten werken als deelauto's, uiteraard met een app waarmee je plaatsen kunt reserveren.
Omdat Lilium verticaal opstijgt en landt, kan het voertuig op platte daken, helipads of parkeerplaatsen aankomen en vertrekken. Hierdoor blijven de infrastructuurkosten laag.
Volgens het bedrijf maakt de jet ook veel minder lawaai en is-ie milieuvriendelijker dan een helikopter. Een ander punt waar investeerders op wijzen is de veiligheid. In plaats van één motor heeft de luchttaxi 36 batterijen. Als er eentje uitvalt, kan de jet nog prima in de lucht blijven.
Regulering luchtruim is grootste obstakel
Belangrijk punt is wel de regulering van het luchtverkeer in stedelijke gebieden. Die regelgeving is waarschijnlijk het grootste obstakel voor Lilium, groter nog dan de technische uitdagingen. De Vries van investeringsmaatschappij Atomico ziet vooral kansen voor wereldsteden met meer dan een miljoen inwoners. "Sommige steden zullen er niets in zien, bijvoorbeeld omdat ze het historische beeld van de stad willen behouden of om veiligheidsredenen."
Lilium is echter een interessant alternatief voor steden als Bangkok, Londen of São Paulo, die op zoek zijn naar nieuwe verkeersconcepten vanwege overvolle wegen en luchtvervuiling.
De grote belofte van Lilium blijft de verkorting van de reistijd. Dat kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de stadsplanning, aldus de Vries: "Thuiswerken kan makkelijker worden, omdat je alleen nog naar kantoor hoeft te vliegen voor bepaalde vergaderingen. Ook de woningmarkt zal veranderen, omdat het platteland weer leefbaarder wordt."
De tijdsbesparing op de reistijd van en naar het werk kan worden gebruikt voor leukere dingen, zoals sociale contacten met familie en vrienden.
De oorspronkelijke versie van dit artikel verscheen op Business Insider Deutschland