Ruim 24 jaar werkte de Spaanse Eva García Ramos (46) als hogere manager bij grotere bedrijven, waaronder Gamesa Siemens en Accenture. Daarbij deed ze ook ervaring op met producten voor oogproblemen.
Dit inspireerde García Ramos twee jaar geleden om beginnen met een eigen startup.
Samen met arts en optometrist Juan Carlos Ondategui Parra richtte ze het bedrijf E-Health Technical Solutions op. Een team van 30 medewerkers bouwde een programma, WIVI Vision, dat op zeer gedetailleerd niveau oogafwijkingen kan vaststellen en ook behandelingsmogelijkheden biedt voor kinderen.
Inmiddels is García Ramos volop bezig met de uitrol van het product in zes Europese landen. En dat is niet onopgemerkt gebleven. WIVI Vision is dit jaar finalist van de zesde editie van The Next Women-pitchcompetitie die een podium biedt aan ambitieuze vrouwelijk ondernemers.
Dit jaar vindt de competitie in een internationale context plaats: in Tunis, Parijs, Londen en Amsterdam. De finale vindt op 4 oktober plaats in Amsterdam.
Tegen Business Insider vertelt García Ramos wat ze precies doet en wat haar drijft.
Bedrijf: WIVI Vision
Wie: Eva García Ramos (CEO)
Wat: Een meet- en behandelingsprogramma voor oogafwijkingen bij kinderen
Hoe ben je op het idee gekomen?
"Ons bedrijf heeft een sterke sociale missie: oogafwijkingen komen veel voor bij jongeren onder de achttien jaar. Bij 1 op de 10 kinderen in Europa gaat het om afwijkingen die ernstige gevolgen hebben. Maar vaak worden ze niet goed opgemerkt, terwijl oogafwijkingen een grote invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van kinderen. Ze kunnen een rol spelen bij onder meer concentratieproblemen, hoofdpijn en duizeligheid.
"Ook komen visuele afwijkingen relatief vaak voor bij kinderen met dyslexie of ADHD, terwijl ze niet als zodanig worden herkend. Een vroegtijdige en betere diagnose en behandeling kan dus een grote rol spelen bij het aanpakken van bepaalde leerproblemen. Dat is van groot belang voor het toekomstperspectief van kinderen."
Wat maakt je bedrijf onderscheidend?
"Onze product is gebaseerd op 3D-visualisatie en interactie met cognitieve algoritmes, en heeft een wetenschappelijke toetsing ondergaan. De tests worden op een consistente manier uitgevoerd, waarbij subjectieve invloeden zo veel mogelijk worden geminimaliseerd. Bovendien is het kosteneffectief voor zowel specialisten als gebruiker. We richten ons in eerste instantie op de professionele business-to-businessmarkt van optometristen en grote optiekketens."
Hoe is het bedrijf gefinancierd?
"We hebben bij diverse investeerders geld opgehaald en hebben nu in totaal 1,2 miljoen euro aan financiering binnen. Als oprichters hebben we ook geïnvesteerd. De financiering gebruiken we voor de optimalisering van het product en voor commercialisatie. WIVI Vision is geïntroduceerd in zes landen. Naast Spanje zijn dat Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Andorra. Nu we aan The Next Women-competitie meedoen, gaan we ook kijken naar de Nederlandse markt.
Is het bedrijf al winstgevend?
"We zitten nu in de investeringsfase, maar over twee tot drie jaar verwachten we winstgevend te zijn.
Hoe kijk je ertegen aan om als veertiger te beginnen met een startup?
"Er zitten best veel voordelen aan later beginnen met een eigen bedrijf. Je brengt veel meer managementervaring mee en kunt putten uit een netwerk dat je in de loop van decennia hebt opgebouwd. Natuurlijk loop je altijd tegen problemen aan, maar als je wat ouder bent is het soms makkelijker om te bepalen wat je echt wilt en dat ook gefocust uit te voeren."