De flamboyante ondernemer en miljardair Richard Branson bouwde met zijn Virgin-imperium een vermogen op van naar schatting zo’n 4 miljard dollar.
Het conglomeraat van Branson bestaat uit diverse activiteiten, uiteenlopend van telecom, luchtvaart tot retailwinkels. Het succes van een organisatie met 53 miljoen klanten, 19 miljard dollar omzet en 69 duizend werknemers in 35 landen is natuurlijk niet alleen de verdienste van Branson.
Interessant is dus om te weten waar Branson op let als het gaat over leiderschap. Daarover zei hij in 2017 iets opvallends op de site van Virgin:
“Het is een vraag die ik heel vaak krijg (…). Voor velen lijkt het antwoord eenvoudig, maar er wordt makkelijk overheen gekeken. Talent en motivatie zijn uiteraard belangrijke ingrediënten, maar wat we [bij Virgin, red] het meest waarderen bij leiders is oprechte belangstelling en zorg voor het team dat ze leiden.”
Branson heeft een hekel aan managers die hun ondergeschikten hoofdzakelijk als een instrument zien om zelf verder te komen met hun carrière:
"Mensen werken doorgaans niet alleen voor het geld. Ze willen gehoord en gewaardeerd worden. Als je op die kwaliteiten let bij een leider, pakt het op de lange termijn beter uit voor iedereen."
Voor bedrijven die Bransons visie op leiderschap delen, is er een simpele vraag die je kunt stellen aan sollicitanten, zegt ondernemer John Eades op de site Inc:
"Kun je iets vertellen over iemand van de schoonmaakploeg bij je laatste baan?"
Anders gezegd: als iemand die een team aanstuurt de moeite heeft gedaan om contact te leggen met personen die laag staan op de professionele ladder, dan is de kans groot dat ze zich serieus hebben verdiept in de werknemers die ze direct moeten aansturen.