Eén van de oorspronkelijke koningen van het nepnieuws denkt dat hij heeft meegeholpen aan de verkiezing van Trump en daar is hij niet blij mee.
De 38-jarige Paul Horner runt een netwerk van populaire nepnieuws-sites (hij noemt het zelf satire) en leeft daar al jaren goed van. Hij zegt dat hij zo’n 10.000 dollar per maand verdient aan alleen al AdSense van Google, de grootste maar niet enige bron van inkomsten.
Maar Horner zegt dat nepnieuws van een totaal andere orde is geworden met de opkomst van Donald Trump.
“Het is angstaanjagend”, zegt hij tegen de Washington Post. “Ik heb nog nooit zoiets gezien.”
“Mijn sites werden steeds fanatiek bezocht door Trump-aanhangers”, gaat Horner verder. “Ik denk dat Trump dankzij mij in het Witte Huis is beland. Zijn volgers doen helemaal niet aan fact-checking – ze posten alles, ze geloven alles. Zijn campagnemanager postte mijn verhaal over een demonstrant die 3.500 dollar kreeg , als een feit. Maar ik heb dat verzonnen. Ik heb een nepadvertentie geplaatst op Craigslist.”
Facebook en Google zijn min of meer gedwongen hun nepnieuwsprobleem aan te pakken nadat de verkiezing van Trump daar vol de schijnwerpers op heeft gezet.
Facebook-topman Mark Zuckerberg ontkent dat nepnieuws op Facebook de verkiezingen heeft beïnvloed.
"Persoonlijk denk ik dat het idee dat nepnieuws op Facebook - dat is maar een heel klein deel van alle berichten - de verkiezingen op wat voor een manier dan ook heeft beïnvloed een behoorlijk raar idee is", zei Zuckerberg tijdens een conferentie na de verkiezingen.
Maar anderen zijn daar niet zo zeker van. Uit een recent onderzoek van BuzzFeed blijkt dat de populairste nepnieuwsverhalen op Facebook de traditonele nieuwsverhalen van belangrijke media overvleugelden in aanloop naar de verkiezingen.
Advertentie-dollars
De meest concrete stappen die Google en Facebook tot nu toe hebben genomen is het verwijderen van nepnieuws-sites van hun advertentienetwerken. Het idee daar achter is dat mensen zullen stoppen met verhalen verzinnen als de inkomstenbron daarachter opdroogt.
Horner geeft toe dat hij het vooruitzicht dat Google de geldstroom van AdSense afsluit "behoorlijk eng" vindt hoewel er volgens hem wel manieren zijn om dat te omzeilen.
"Maar als het echt helemaal weg zou vallen...dan weet ik niet wat ik zou moeten doen", zegt hij.
Lees het hele interview met Read Horner's in de Washington Post hier (engels).